Foto: Henning Bagger

Stærk blæst kan være årsag til, at et finsk fragtskib onsdag aften påsejlede jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby, mener lokale eksperter.

Efter flere dage med vindstille vejr blæste det onsdag aften kraftig op i Nordjylland, og det førte til, at der også kom en stærk strøm i Limfjorden. Det betød, at det finske fragtskib havde stærk medvind, da det skulle passere under jernbanebroen.Og det kan være årsagen til, at skibet ramlede ind i broen klokken 22.26.

- Skibet kom i kraftig medstrøm. Og når skibet tager kraften af maskinerne, så har det svært ved at styre. Det er ligesom at komme sejlende ned gennem en flod, siger Thomas Egetoft, der er områdeleder for Lods-selskabet Danpilot i Limfjorden.

Han har næsten 30 års erfaring som kaptajn på verdenshavene, og de sidste fem år har han sejlet lodsbåde i Limfjorden.

 Jernbanebroen i Aalborg påsejlet

Ifølge Thomas Egetoft kan Limfjorden være et svært område at navigere i for store skibe, og der findes krav om, at skibe på over 80 meter skal bruge lods-båd. Det finske skib var dog kun en coaster - altså et mindre fragtskib – og der var dermed ikke krav om lods, hvilket skibet heller ikke benyttede.

- Det er et snævert sted, som er dårligt belyst med sandbanker, der flytter sig. Ved Aalborg bliver man desuden ramt af den udfordring, at man skal koordinere skibets passage med både jernbanebroen og Limfjordsbroen, fortæller Thomas Egetoft.

Derfor er der også faste regler for, hvordan kommunikationen mellem brovagten og skibet skal være forud for passagen af broerne. Allerede en halv time før forventet passage skal skibet tage kontakt til brovagten for at aftale, hvornår skibet forventer at passere.

Jernbanebro i Limfjorden påsejlet

Det finske skib sejlede i retning mod Kattegat og skulle altså først under jernbanebroen og dernæst under Limfjordsbroen. Men allerede ved den første bro gik det galt.

Ifølge Banedanmark var der ellers fin kommunikation mellem brovagten og skibet forud for påsejlingen.

- Vi ved, at der har været en kommunikation mellem brovagten og mellem skibet, og det har været præcis efter proceduren og fulgt som det skulle. Af en eller anden grund, så kolliderede skibet med broen alligevel, siger Helle Bøhl-Møller, der er sektionsleder hos Banedanmark.

Den maritime havarikommission er også ved at undersøge stedet, og det vides derfor endnu ikke med sikkerhed, hvad der er gået galt.

Thomas Egetoft har dog et bud.

- Skibet har meldt sin ankomst, og der har været kommunikation med brovagten. Derfor er der to muligheder. Enten er skibet kommet før det minuttal, hvor det skulle passere, ellers også har broen ikke åbnet på det tidspunkt, hvor det er lovet, siger Thomas Egetoft.

Når skibet nærmer sig broen er normal praksis, at det 200 meter før broen skal afvente et signal et lyssignal for fri passage. Ifølge brofoged Gert Poulsen nåede broen slet ikke at sende lyssignal, før skibet hamrede ind i broen.

Ifølge Thomas Egetoft tyder det på, at skibet kan være blevet overrasket af den stærke strøm-

- Men når han nu ikke har det lokalkendskab, så er det ikke sikkert, at kaptajnen ved, hvor meget strøm han har med sig. Og så kan det være, at han meget sent finder ud af, at han ikke kan bremse, siger Thomas Egetoft og tilføjer, at et skib ikke kan bremse.

- Vi ved ikke, hvad der er sket om bord. De har formentlig prøvet at bremse, men at bremse i medstrøm, det er umuligt. De er åbenbart for sent blevet klar over, at de skulle vende rundt – eller også har de ikke turde, siger Thomas Egetoft.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.