Sommeren er over os, og tusindvis af danskere har allerede pakket bilen for at køre sydpå mod Middelhavets solbeskinnede kyster. Men hvis du er en af dem, der tager familiebilen for at spare penge, skal du måske tænke dig en ekstra gang. Køreturen er nemlig ikke nær så billig, som man skulle tro.

Bilen er pakket, hunden afleveret til pasning og solhatten har indfundet sin vante sommerplads på den skalede isse. Med ungerne solidt plantet på bagsædet kan familien Danmark endelig vende ryggen til det regnfulde Danmark. I stedet står den på billig bilferie til Sydeuropa med sol, sommer og solbrændte næser.

Og så alligevel ikke.

Bilferien er nemlig ikke helt så billig, som man ellers kunne være fristet til at tro. Det viser en ny opgørelse, som Spar Nord har foretaget i samarbejde med Bilbasen.

Ifølge opgørelsen koster en biltur til eksempelvis den sydfranske riviera hele 13.000 kroner i transportomkostninger, når man medregner benzinforbrug, vejafgifter, færgeoverfart og andre øvrige udgifter til bilen.

Og det er vel og mærke kun det halve regnestykke.

Hvis man tæller de obligatoriske pitstops på tyskens traditionsrige motorvejsrestauranter og eventuelle overnatninger med, vil prisen være endnu højere, oplyser Spar Nord og Bilbasen i en pressemeddelelse.

Flere skjulte udgifter

Når bilferien typisk har haft ry for at være et billigt alternativ til eksempelvis flyrejsen, skyldes det, at folk simpelthen ofte glemmer de mange skjulte udgifter, der er ved en kør-selv-ferie. Det forklarer chefanalytiker hos Spar Nord, Martin Lundholm.

»På selve turen oplever vi typisk kun udgiften til brændstof, vejafgifter og eventuelt færgeoverfart, men de reelle omkostninger ved at køre i bil er langt højere,« siger Martin Lundholm i pressemeddelelsen.

»Slid på bilen og ikke mindst værditabet skal regnes med til de samlede omkostninger – også selv om den regning først kommer senere, når bilen skal på værksted eller sælges. Så hvis du vil have et revisende billede af omkostningerne ved at køre selv og eventuelt sammenligne med prisen på en flybillet, så skal det hele regnes med,« siger han.

En pointe, der får opbakning af markedsanalytiker i Bilbasen, Jan Lang. Han mener ikke, at danskerne bør vælge bilferien på grund af prisen, men fordi det er fleksibel ferieform.

»Danskerne er traditionelt glade for at køre på ferie i egen bil – især fordi det giver en følelse af frihed og fleksibilitet. Men hvis vi ser isoleret på økonomien i det, så det er ikke nødvendigvis den billigste måde at komme frem på, hvis vi sammenligner med de billigste flyselskaber,« lyder det fra Jan Lang i pressemeddelelsen.

Skal man vælge bil eller fly?

Det siger næsten sig selv, at prisen per kørt kilometer vil svinge alt, afhængigt af om du kører i en gammel traver af en firhjulstrækker eller en splinterny og benzinvenlig Lupo.

Ifølge opgørelsen fra Spar Nord og Bilbasen kan en gennemsnitlig dansk familie dog godt regne med at betale omkring tre kroner pr. kørt kilometer, når alle de forbrugsafhængige omkostninger er medregnet. I en dieselbil bliver turen marginalt billigere.

Dermed vil det givetvis være mere økonomisk overkommeligt – og mindre tidskrævende – at vælge flyveren i stedet for bilen, næste gang du planlægger en tur sydpå. I hvert fald, hvis I er en lille familie, der skal afsted.

»Reglen er, at jo flere personer bilen transporterer, jo bedre økonomi er der i at køre frem for at flyve,« forklarer Martin Lundholm.

Dertil kommer, at transporttiden er væsentligt længere, når man vælger bilen frem for flyet. Og det koster også på kistebunden, lyder det fra Jan Lang.

»Transporttiden er betydeligt længere ved at køre, og det kan betyde en ekstra overnatning undervejs, som selvsagt øger omkostningerne. Til gengæld skal du ikke bruge penge på eventuel billeje, når du kommer frem,« siger han i pressemeddelelsen.

De gennemsnitlige priser pr. kørt kilometer baserer sig på et gennemsnit af de mest solgte nye og brugte biler herhjemme. Tallet dækker kun over de brugsrelaterede omkostninger, der knytter sig til bilen -  ikke mad og overnatninger.