Det er ikke kun Føtex, der benytter sig af et særligt trick for at undgå kaffetyve.

Også dagligvarekoncernen Coop, der driver SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly og 365discount melder sig på banen. 

Som det er kommet frem i B.T., så har flere Føtex City-supermarkeder simpelthen fjernet låget på Nescafé-varerne i butikkerne. 

»Det har vi også butikker, der har gjort,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Både i Føtex og Coop-butikkerne er begrundelsen, at en fjernelse af låget gør det mindre attraktivt for butikstyve at stjæle Nescafé. 

Uden låg er Nescafé nemlig sværere at videresælge til andre butikker, lyder argumentet. 

Netop priserne for kaffe er da også steget heftigt det seneste år.

I marts viste tal fra Danmarks Statistik, at priserne for kaffe var steget med 22,4 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

Og derfor er kaffe kommet på flere butikstyves radar, så der stjæles mere kaffe i supermarkederne.

»Det har generelt været stigende over de seneste år,« siger Jens Juul Nielsen. 

To andre tricks
Coop bruger da også to andre tricks for at få bugt med kaffetyvene.

»En anden løsning har været at sætte et mærke på varen 'købt i Coop', så den ikke kunne videresælges,« siger han og tilføjer:

»Men det mest almindelige hos os er, at vi flytter kaffen op i kiosken, så den bliver en vare, man skal bede om. Det sker i de butikker, hvor vi er særligt hårdt ramt af tyverier.«

I dagligvarekoncernen Salling Group er der begyndt at komme alarmer på Marabou-chokolade. Læs mere HER