Alt tyder på, at december 2021 går over i historiebøgerne som en periode med stilhed før stormen.

Efter et andet halvår af 2021, hvor en del fødevarer så småt begyndte at stige i pris ude i supermarkederne, lagde en heftig jule-priskrig en kortvarig dæmper på udviklingen.

Men nu går den ikke længere. Priserne stiger på tværs af landets supermarkedskæder. Alt fra toastbrød og hakkekød til solsikkeolie og mælk bliver dyrere.

I supermarkedskæderne er man klar over, at man nu bevæger sig ud på tynd is. Stigende priser er ikke noget, kunderne er vant til eller bryder sig om.

Flere kæder har informeret medarbejderne om de stigende priser i interne mails, så de er klar med svar, når kunderne begynder at spørge ind til, hvad i alverden der foregår.

Overgangen til 2022 er blevet et kedeligt startskud. Alle signaler fra folk i branchen er, at der er flere prisstigninger på vej.

Udviklingen kommer, efter supermarkederne er blevet ramt af store ekstraregninger på grund af stigende priser på el, gas, benzin og diesel.

Samtidig har de fleste af deres leverandører hævet priserne.

Det er blevet dyrere at drive supermarked. Kunderne kommer til at betale regningen.

En form for sandhedens time er nu under opsejling i dagligvarebranchen.

Hvilke kæder har de økonomiske muskler og viljen til at være med i den evige priskrig, når det pludselig gør ondt at være med?

Hvilke supermarkedskæder viser sig som opportunister og lader grådigheden løbe af med sig?

Hvilke supermarkeder er klar til at stramme skruen, tage kampen op og måske endda sætte foden ned og statuere et eksempel?

En del af svaret vil kunne aflæses i kædernes forhold til råvarepriserne.

Vi har før oplevet supermarkederne hæve brødpriserne med henvisning til, at råvarepriserne var steget, og vi har oplevet supermarkederne hæve priserne markant på svinekød, fordi svinebønderne pludselig tog mere for deres kød.

Men da råvarepriserne faldt igen, havde en del kæder pludselig knap så travlt med at sænke priserne, som de havde med at sætte dem op. I mange tilfælde kom priserne aldrig tilbage på niveau.

Nu oplever vi så igen supermarkederne pege på råvarepriser som årsag til prisstigninger på en lang række varer.

Spørgsmålet er, hvad der sker, når råvarepriserne falder igen?

De grådige kæder lader prisen forblive høj og sænker den måske aldrig igen.

De konkurrencedygtige kæder lader prisen følge med ned så hurtigt som muligt og signalerer til både konkurrenter og kunder, at de er klar til at investere og sætte handling bag de mange slogans om at være billigst.

En anden målestok er simpel opportunisme.

Lige nu breder der sig en fortælling i hele landet om, at alt stiger i pris.

De færreste forbrugere kan gennemskue, hvornår en prisstigning er fair eller ej, og de kan heller ikke rigtigt gennemskue, om størrelsen på prisstigningen er retfærdig.

De opportunistiske kæder vil benytte sig af lejligheden til at hæve priserne mere, end deres meromkostninger berettiger til, ligesom de vil hæve prisen på varer, de reelt ikke behøver hæve prisen på.

De konkurrencedygtige kæder vil holde prisstigningerne på et absolut minimum og gøre en stor indsats for at sikre sig, at de står tilbage som en af de billigste kæder.

2022 kan meget vel blive året, hvor fårene for alvor bliver skilt fra bukkene i den evige priskrig i dansk dagligvarehandel.

Andre læser også