Miljøvenligt brændstof til køretøjer optræder både som en mangelvare eller en katastrofe for regnskoven.

Sverige oplever mangel på biogas til køretøjer. Der klages over alt for få tankstationer, elendig forsyningssikkerhed og defekte pumper. Men spørgsmålet om at udarbejde en national strategi for en udbygning er havnet i syltekrukken i Erhvervsministeriet.

Det oplyser Sveriges Radios nyhedsprogram Ekot.

Stadsbusserna AB i Östersund i Jämtland i Midtsverige er blandt de virksomheder, der er ramt. Sidste år købte selskabet fem biogasbusser, som indtil nu ikke har rullet en meter. Årsagen er, at der på trods af et kommunalt løfte ikke er nogen biogastank i byen.

Biogas fremstilles af blandt andet husdyrgødning og affald.

Samtidig er miljøorganisationen Greenpeace ude med riven, når det gælder salg af biodiesel i EU, hvor brændstoffet er fremstillet af soja-, raps- og palmeolie. Greenpeace advarer mod fældning af regnskov og stigende udslip af drivhusgasser, hvis ikke der gøres noget.

Greenpeace har købt biodiesel på op mod 100 benzinstationer i ni EU-lande for at undersøge, hvad biodieseldelen er fremstillet af. Det viste sig, at hovedparten af biodieselen er lavet af rapsolie, men i flere lande indgår også soja- og palmeolie.

- Der er problemer med alle tre importvarer. En øget efterspørgsel efter palmeolie er værst. Det fører til fældning af regnskov i Indonesien og Malaysia, siger Martina Krüger, der er ansvarlig for energispørgsmål i Greenpeace.

Krüger mener, at biodiesel, der er fremstillet af rapsolie, ikke er meget bedre.

- Hvis biobrændstofindustrien opkøber den rapsproduktion, der tidligere er blevet benyttet til fødevarer, så ser man, at fødevareindustrien øger importen af palmeolie, siger hun.

Et alternativ er at fremstille biodiesel af affald og restprodukter fra land- og skovbruget eller fra afgrøder, der dyrkes på marker, men er uegnet til menneskeføde.

/ritzau/TT