Rapport til regeringen foreslår, at danske virksomheder skal nedtone, at de er danske, når de handler med Mellemøsten. Dansk Folkeparti raser.

Danske virksomheder skal skjule deres danskhed, når de handler i Mellemøsten. I stedet skal de slå på at være skandinaviske. Det anbefaler en rapport, som analyseinstituttet ReD Associates har udarbejdet for Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Baggrunden er Muhammedkrisen, og rapportens anbefalinger indgår i det materiale, som danner grundlag for regeringens kommende handlingsplan for en global markedsføring af Danmark.

Men Dansk Folkepartis erhvervsordfører Colette Brix finder anbefalingen direkte oprørende.

- Jeg har aldrig hørt magen til vås, at vi skulle vende ryggen til vores rødder og skjule, at vi er danske, siger hun.

Dermed risikerer regeringen at stå i et modsætningsforhold til Dansk Folkeparti, hvis anbefalingerne medtages i den fremtidige strategi.

Den endelige udfærdigelse af handlingsplanen ligger hos økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), men han vil ikke kommentere sagen, før han præsenterer regeringens udspil kort efter nytår.

/ritzau/