10 måneder gamle Christian blev truet med gebyrer og inkasso af bladforlag. Bonniers eftergiver nu gælden. Det skriver Århus Stiftstidende onsdag.

Egå: Ganske vist mener farmor, at Christian er et fremmeligt barn. Men at han tre måneder gammel skulle have været i stand til at bestillet magasinet 'Historie' og et knivsæt anser hun for udelukket.

Derfor blev hun noget overrasket, da hun åbnede et brev til barnebarnet, hvori Bonniers forlag hævdede, at den nu 10 måneder gamle baby i april havde ringet ind og bestilt bladet.

- Vi har registreret, at du har ringet ind og bestilt et abonnement. Det er standset på grund af manglende betaling. Efter 3. betalingspåmindelse sendes sagen videre til inkasso, læste den forbløffede bedstemor Hanne Bech Pedersen, der bor i Egå.

Hun passer Christians forældres hus og post, mens familien er udstationeret i Bangkok.

Regningen løber op
I Bangkok sidder Christians far og undrer sig. Hans søn har nemlig én gang før fået en rykker fra Bonniers. En rykker, som familien fandt absurd, eftersom den aldrig har været i kontakt med forlaget og slet ikke opholdt sig i Danmark på det tidspunkt, hvor abonnementet skulle være bestilt.

- Alligevel sendte jeg en fax for at få det stoppet, men det er helt hen i vejret, at et få måneder gammelt barn skulle have bestilt noget som helst, siger Henrik Bech Pedersen, der arbejder for virksomheden Johnson Controls i Thailand.

Hos Bonnier har man modtaget faxen, men skriver alligevel til den lille dreng, at 'abonnementet ikke er opsagt, men standset af os på grund af manglende betaling.

Derfor skylder Christian nu ikke blot 69 kroner for blade og kokkeknive. Nu løber regningen alt i alt op i 199 kroner for noget, familien aldrig har set.

- Hvis vi havde modtaget et knivsæt i posten, ville vi nu nok have lagt mærke til det, siger Henrik Bech Pedersen.

Hos Bonnier afviser markedsdirektør Jesper Buchwald, at forlaget har begået en fejl. - Vi kan ikke vide, at der er tale om en baby. Det kontrollerer vi ikke, men vi er helt sikre på, at der er nogle, der har ringet og bestilt et abonnement, og derfor leverer vi bladene på adressen, siger Jesper Buchwald.

Han opfordrer folk til at reagere med det samme, hvis de får noget i postkassen, som de ikke har bestilt.

- Nu er vi blevet gjort opmærksom på, at der er tale om et barn, og så afskriver vi sagen. Men det er meget nemmere for alle parter, hvis man reagerer lige med det samme, siger Jesper Buchwald.