Den klassiske Melitta-kaffemaskine fylder 50 år og sælger stadig. Men det er ikke på grund af nostalgitrip, at yngre generationer tager den gammeldags bryggemetode til sig, siger kaffe-ekspert.
Først vand i kanden og så på maskinen. Fire, seks, otte kopper. Det må være rigeligt. Det brune kaffefilter sættes i tragten og fyldes med fem skefulde friskmalet kaffe. Sekundet efter trykket på tænd/sluk-knappen daler vandstanden i maskinen, og snart begynder de rislende og hvæsende lyde fra det netop opvarmede vand. Lydene blandes med den mørke, liflige duft, der fylder hele køkkenet, så snart vandet rammer kaffen. Fem minutter senere er kanden fyldt.
I dag er det 50 år siden, at det tyske firma Melitta sendte deres første automatiske maskine til filterkaffe på markedet, og siden da har metoden praktisk talt ikke ændret sig. Firmaets mest populære model – Excellent, hedder den – blev designet i 70erne, og alene i 2014 blev version 3.0 af den ikoniske maskine solgt i 27.000 eksemplarer i Danmark. Kigger vi på det samlede antal kaffemaskiner blev der solgt 220.000 sidste år, viser tal fra analysebureauet GfK. Det svarer til en ny maskine i hvert 12. hjem.
Læs også:
De unge vil have filterkaffe
Ifølge kaffeekspert og idéhistoriker Morten Münchkov er klassiske kaffemaskiner af høj kvalitet steget i popularitet de senere år hos entusiaster. Men ifølge indehaveren af den københavnske kaffekonsulent-virksomhed CoffeeMind er der ikke tale om et nostalgistrip eller en retrobølge, når yngre generationer vælger at brygge kaffe, som deres forældre og bedsteforældre gør det.
»Det er et spørgsmål om kvalitet. Gode maskiner laver kaffe, der smager godt, fordi man virkelig kan nyde alle nuancerne i bønnerne. Særligt til gourmet-kaffe er en filterkaffe et godt valg. Måske endda det rigtige valg,« siger Münchkov.
Læs også:
For fem år siden var espressoen uden sammenligning den hotteste afart af den brandvarme drik, særligt i storbyerne. De mange kaffebarer, der skød frem overalt, har formentlig haft betydning for et generelt faldende forbrug af filterkaffe i hjemmet. Desuden har danskernes stigende interesse for instant coffee påvirket det samlede salg af filterkaffe, der er faldet fra 26.000 tons i 2006 til 18.000 i 2014. Det viser tal fra GfK. Men modreaktionen sker lige nu, og den sker først og fremmest blandt feinschmeckerne.
»Espressoen bliver brugt på to måder: Enten drukner man kaffesmagen i mælk eller også drikker man den rent og stærkt. På den måde bliver den nærmest kaffens svar på whisky eller anden spiritus. Men filterkaffe er simpel at lave og svært at mislykkes med. Samtidig er det måske den reneste smag af kaffe, man kan få. Det er grundene til, at den lige nu er kaffen, de unge vil have,« siger Morten Münchkov, der også selv (atter) er begyndt at drikke mere filterkaffe de seneste to-tre år.
Gør-det-selv-kaffe er bedst
Tyske Melitta og hollandske Moccamaster laver nogle af de bedst sælgende maskiner herhjemme, og kvaliteten er virkelig god, siger kaffeeksperten. Temperaturen på deres bedre maskiner ligger konsekvent tæt på de efterstræbte 92 grader, og bryggetiden er acceptabel. Men bortset fra kvalitetsløft har maskinerne på det teknologiske plan ikke ændret sig meget siden de første maskiner i 60erne. Det betyder, at de laver fremragende, men ikke perfekt filterkaffe, fortæller han.
»Mange entusiaster står selv og hælder vand i den korrekte temperatur ned over filteret, så de opnår den perfekte bryggetid på fem minutter. Her kan de gammeldags kaffemaskiner ikke helt være med. Hvis man laver få kopper, bliver kaffen underekstraheret, og brygger man 12 kopper overekstraherer kaffen,« forklarer Münchkov.
Læs også:
Han nævner, at blandt andet det norske firma Wilfa er begyndt at lave maskiner, hvor styringen af varme og hastighed er endnu mere automatiseret og stabil, men at disse endnu ikke er blevet mainstream.
»Ud over Wilfas maskiner er det småt med innovation på området for kaffemaskiner,« siger kaffe-eksperten fra Coffee-Mind.com, der godt tør stå inde for, at den klassiske teknologi overlever 50 år længere.