I løbet af de seneste fire måneder har Simon Mørch, 14, og Mattias Skovhøj, 19, omsat for 1,3 mio. kr. på internettet. De driver sammen et firma, der tjener penge gennem målrettet annoncering på nettet.

Der er få omkostninger i firmaet, der ligger i et ydmygt lokale i den vestjyske stationsby Oksbøl. Så Mattias Skovhøj, der ejer firmaet Onlinefactory.dk, vurderer, at drengene tilsammen har et overskud på næsten en mio. kr., når regnskabet gøres op.
Simon Mørch går i 8. klasse og har således et meget vellønnet job efter skoletid. Det var ham, der leverede den idé, der for alvor har gjort Onlinefactory.dk til et firma i voldsom vækst.
Idéen gik ud på at opkøbe nogle annoncer på nettet og sælge dem videre til diverse firmaer med en garanti for, at kunderne kommer. Simon Mørch og Matthias Skovhøj bruger deres evner til at se, hvilke sider der passer til markedsføringen af hvilke kunder, og udsteder altså en garanti til virksomheder uden den samme evne. De tager den økonomiske risiko og har godt nok brændt fingrene et par gange, men i langt de fleste tilfælde har de tjent penge.
De vil dog ikke dokumentere deres store omsætning.
Forretnings-partnere
- Vi har en aftale om kundehemmelighed, siger Mattias Skovhøj, som har drevet virksomheden i et par år.
Han kendte den noget yngre Simon Mørch fra skolen og gennem et iværksætterforum på nettet. Det var Simon, der leverede idéen, men han kan som 14-årig ikke være medejer af firmaet. Det kræver, at man er 15 år. Men de to betragter hinanden som partnere alligevel.
Matthias Skovhøj gik ud af gymnasiet efter et år og har senere arbejdet i et it-firma. Han bruger nu en masse timer på firmaet i Oksbøl, hvor han regner med, at Onlinefactory.dk bliver liggende. Simon Mørch passer sin skole.
mni@jv.dk