Novo og Mærsk kæmper med røde tal og styrtdykkende aktier.

Mærsk og Novo Nordisk rimer på succes, men de to danske giganter befinder sig lige nu i en sjælden krise. I går præsenterede Mærsk et særdeles skuffende regnskab, mens Novos aktie har været nedadgående i en længere periode. Det betød, at medicinalgiganten i september varslede 1.000 fyringer. Udfordringerne er vidt forskellige. Hos Novo ser man konsekvensen af en uventet priskonkurrence på det amerikanske insulinmarked.

På Esplanaden går det ikke bedre for A.P. Møller-Mærsk, hvis regnskab for tredje kvartal i går viste tilbagegang på samtlige forretningsområder. Det betød, at Mærsk-aktien straks faldt med næsten ni procent.

Begge selskaber befinder sig altså i gevaldigt stormvejr, og mens det især er verdensøkonomiens udvikling, der spænder ben for Mærsk, så tyder noget på, at Novo Nordisk selv har en andel i kattepinen.

Øget konkurrence og højere pris

Novo har haft succes med at hæve priserne på insulin kraftigt i USA, hvilket i tirsdags fik den tidligere amerikanske præsidentkandidat Bernie Sanders til at angribe selskabet. Flere eksperter har også advaret medicinalgiganten om, at en stigende priskonkurrence på insulinmarkedet kunne gøre det svært at fortsætte med prisstigningerne. Hver gang har Novo Nordisk afvist den tese, og det mærker de konsekvenserne af nu.

»Jeg synes ikke, at selskabet har vist rettidig omhu. Der har været flere kritiske røster fremme, også fra mig, som har talt om stigende priskonkurrence, men det har Novo Nordisk fuldstændigt børstet af sig og sagt, at det mente de ikke, at der var tale om. Det har jo så vist sig ikke at være sandt,« siger Domenick Beskos, der er chefstrateg i Momentum Markets.

Domenick Beskos følger Novo Nordisk tæt, og han er klar i spyttet:

»Novo Nordisk er i en mindre krise, og det kan man også se, når de ansætter en ny direktør, som formodentlig har til fornemste opgave at skære i omkostningerne og formulere en ny strategi.«

Både gynger og karruseller ramt

Historien er en anden hos kriseramte A.P. Møller-Mærsk, der har været hårdt ramt af lave fragtrater og oliepriser.

»Mærsk har tidligere været sådan et selskab, hvor man har vundet på gyngerne, hvad man har tabt på karrusellen. Hvis man har tabt penge på olieforretningen, så har man tjent penge på shippingforretningen. Inden for de sidste tre år har vi dog set, at stort set alle Mærsks markeder har været rigtig hårdt ramt som følge af verdensøkonomien, og derfor har det været sværere at tjene penge for selskabet,« siger Ricky Steen Rasmussen, der er chefanalytiker hos Nykredit Markets, og som følger A.P. Møller-Mærsk på nærmeste hold.

Med krisetider i landets to største virksomheder stiller det krav til resten af det danske erhvervsliv.

»Et stort problem – igen generaliserende – er, at dansk erhvervsliv i alt for høj grad er hjemmefødninge – dvs. de satser på vore nabolande, som Sverige, Tyskland og Storbritannien og i for ringe grad på de nye voksende vækstlande i bl.a. Asien. Derfor går det så langsomt med at få vækst i dansk økonomi generelt, fordi den ikke hjælpes af virksomheder, der satser i bl.a. Asien og hives med op derfra,« siger Peter Suppli Benson, der er erhvervsredaktør på Berlingske Business.