Er du akut syg, pårørende eller på vej med din gravide kone til landets største hospital, er det nu blevet sværere at parkere - medmindre du kommer i en el-delebil. 

For Københavns Kommunes arbejde med at fjerne almindelige parkeringspladser til fordel for grønnere alternativer har nemlig bredt sig til Rigshospitalet.

Her har kommunen sløjfet flere af 30-minutters pladserne, som var umiddelbart foran hospitalet, og i stedet reserveret dem til el-delebiler, skriver KøbenhavnLIV

Det gik udover Lasse Mandal, kandidat til kommunalvalget for Liberal Alliance, da han måtte køre flere hundrede meter væk for at holde.

Lasse Mandal (LA) har på de sociale medier udtrykt sig om delebilsparkering ved Rigshospitalet. 
Lasse Mandal (LA) har på de sociale medier udtrykt sig om delebilsparkering ved Rigshospitalet.  Foto: Kristian Septimius Krogh.
Vis mere

Som han ofte gør, skulle han hurtigt forbi hospitalet for at hente medicin til sin søn, men i stedet blev han mødt af miljø- og teknikforvaltningen seneste ændringer. 

På sociale medier raser han over ændringen, og overfor B.T. kalder han det et »provokerende syn« at se sin vanlige plads erstattet af tomme el-delebilpladser. 

»Jeg ser det som et angreb på den hverdag, københavnerne har. Vi har, lige som mange andre, bil netop for at få det til at hænge sammen. Når parkering bliver så restriktiv, kan man ikke få det at fungere,« siger Lasse Mandal til KøbenhavnLIV.

Han er ikke den eneste, der er stærkt utilfreds med ændringerne, som rammer lige ned i et kommunalvalg, hvor parkeringspladser i høj grad er på dagsordenen. 

Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K), som går til valg på at skaffe flere parkeringspladser, kalder ændringen på Riget »endnu en dråbe, der får bageret til at flyde over«.

»Det er helt håbløst omkring Rigshospitalet. Det er en hån mod dem, der har et behov. Jeg synes, det er ubegribeligt, at det er syge, pårørende og medarbejdere, der skal straffes. Det er et behov at få nogle parkeringsløsninger her,« siger han og tilføjer: 

Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K). Foto: Søren Bidstrup.
Vis mere

»Hvis der var parkeringspladser nok, behøvede der ikke at være nogen reserveret. Det her med, at der er nogen reserveret, er jo et tegn på, at der er for få pladser.« 

Det er miljø- og teknikforvaltningen, der varetager parkeringspladserne i kommunen. Til B.T. bekræfter borgmester Line Barfod (EL), der går til valg på at afskaffe 20.000 parkeringspladser, at fire pladser er omdannet til el-delebiler.

»Vi har omdannet pladserne, så de københavnere, over 70 procent, der ikke har egen bil, kan tage en delebil, når de hurtigt skal på Rigshospitalet. I de situationer er en cykel ofte ikke det oplagte valg,« svarer hun skriftligt. 

Forvaltningen henviser til, at billister kan benytte de lidt over 400 offentlige parkeringspladser på vejene rundt om.

 

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) bekræfter, at forvaltningen har omdannet fire pladser. 
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) bekræfter, at forvaltningen har omdannet fire pladser.  Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Vis mere

Rigshospitalet er ikke dog det eneste sted, hvor el- og delebilspladser pludselig har gjort sit indtog til frustration for borgere.

Flere gange har B.T. beskrevet, hvordan billister må lede længe efter et sted at stille bilen, eller bliver mødt at tomme parkeringspladser efter kommunens omlægninger.

Om de generelle ændringer skriver Line Barfod. 

»Ambitionen bag el-delebilspladserne generelt er at gøre det attraktivt at fravælge benzin- eller dieselbil i hverdagen til fordel for cykel og kollektiv transport og så indimellem en delebil,« svarer borgmesteren skriftligt. 

B.T. har også forsøgt at få en kommentar fra sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling, men borgmesteren har ikke ønsket at stille op.