Det var en glædens dag, da Jesper Bauerfeld og kæresten for nylig blev forældre. Men at gå fra to til tre har også gjort hverdagen mere bøvlet.
For familien bor på Skotterupgade på Nørrebro i København, og de kæmper – ligesom mange andre – med at finde en parkeringsplads.
Særligt efter at kommunen har fjernet eller ændret de p-pladser, der tidligere var forbeholdt benzin- og dieselbiler.
Der skal nu cirkles rundt i området for at finde plads - en stor udfordring for parret, der kun er blevet større efter den nye tilværelse.
»Det er blevet ekstra stressende, når man har et barn og skal parkere langt væk, fordi der ikke er ledige pladser i området. Vi bor på fjerde sal og skal i forvejen slæbe meget – barnevogn, pusletaske og alt det der. En parkering langt væk gør det meget bøvlet,« siger Jesper Bauerfeld til B.T.
En af de mest markante stemmer i parkeringsdebatten er Københavns miljø og teknikborgmester, Line Barfoed (EL), der tidligere har udtalt, at hun ønsker at fjerne 20.000 parkeringspladser for at skabe et grønnere København.
Jesper Bauerfeld er ikke uenig i, at et grønnere København er godt. Men at fjerne så mange pladser finder han uholdbart.
»Jeg synes generelt, at holdningen i Københavns Kommune er, at det hele kan klares på en ladcykel, og alle arbejder inde i København og kan tage offentlige transport. Men det kan alle ikke. Alle kan ikke få job eller en hverdag kun i København,« siger han.
Det er tre år siden, at han flyttede ind i kærestens lejlighed på Nørrebro. Siden da har han set parkeringssituationen ændre sig markant - og det har startet en p-plads-kamp.
»Her bor mange med almindelige jobs – pædagoger, sygeplejersker, håndværkere, butiksassistenter – som er afhængige af bil. Det hele bliver presset,« siger han.
Familien har sommerhus ved Præstø, og både familie og venner bor på Fyn og i Nordjylland. En hverdag uden bil, vil være et 'problem' - særligt med en baby.
»Det er en bevægelsesfrihed, at man kan have en bil. For mig er det velfærd – at man kan gøre, hvad man vil,« siger han og tilføjer:
»Vi bruger metroen, men skal man ud af byen, er det bare kaos.«
Problemet er ifølge ham blevet forværret, fordi mange pladser er blevet reserveret til el- og delebiler.
»Jeg har ringet til kommunen for at høre om de pladser til el-delebil, der står knastørre. Jeg står faktisk og kigger på dem nu. Altså, der er fire pladser knastørre. Der holder ikke en eneste el-delebil.«

Tidligere har B.T. været i kontakt med kommunen, der ikke har tal på, hvor mange københavnere der er tilknyttet en delebilsordning.
Det er over kort tid, at kommunen har ændret fordelingen af pladser omkring Skotterupsgade. Det kan ske over natten.
De nye ændringer og mange skilte er forvirrende både for vagter og naboer, mener Jesper Bauerfeld.
»Jeg fik en bøde, men p-vagterne var ikke engang enige om, hvad reglerne var. Da jeg ringede ind, var chefen enig i, at jeg ikke skulle have haft en bøde. Det holder ikke.«
Der er kommet medhold i bøden, men der gik omkring 5-6 måneder før, at den blev annulleret.
Når snakken går på det kommende kommunalvalg den 18. november, er Jesper Bauerfeld ikke i tvivl om, hvad der bliver det vigtigste for ham.
»Det er 100 procent parkering, jeg går mest op i. Jeg synes, at kommunen har sovet i timen. Jeg kender mange, der gerne vil stemme på noget andet – men ender med Enhedslisten, grundet velfærd. Men jeg kommer til at stemme på et parti, der går op i parkering.«
Ifølge parkeringsekspert Ismir Mulalic er det ikke kun københavnerne, der vil mærke problemerne i fremtiden.
»Det er ikke svært forudse, at der kommer kamp om p-pladserne i andre store byer i fremtiden for eksempel i Aarhus. Alle de steder, hvor byerne vokser, kan bilejere forvente forhindringer,« siger han til B.T.

