En dansk ekspert i flystyrt mener, at et uvejr må have forårsaget så voldsomme skader på Air France-flyet, at det ikke nåede helskindet ud af de tunge skyer.
En uheldig cocktail af fatale faktorer.
Det ser formanden for formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, som den sandsynlige forklaring på, hvorfor et Air France-fly i går styrtede ned i Atlanterhavet.
- Jeg tror, den sorte boks vil afsløre, at det var en progressiv række af begivenheder og ikke et stort bang, der førte til styrtet, siger Mogens Holgaard til berlingske.dk.
Han tror, at flyet er kommet ind i et ekstremt voldsomt stormvejr, som har fået flere af flyets tekniske funktioner til at sætte ud.
Det har svækket flyets manøvredygtighed så meget, at det blev umuligt for piloterne at slippe helskindet ud af uvejret.
- Vejrforholdene kan have gjort det utrolig svært at orientere sig. Og hvis lynnedslag, turbulens eller voldsom overisning og hagl har gjort, at teknikken samtidig har sat ud, har det været utrolig svært at styre flyet, siger Mogens Holgaard.
Det kan have gjort det nærmest umuligt for piloterne at opretholde den rette hastighed. Hvilket kan have betydet, at flyet er begyndt at stalle – altså at det har mistet opdriften og er begyndt at synke nedad mod havet.
LÆS VIDERE NEDENFOR
Forklarer fraværende nødmelding
En sådan situation vil også forklare, hvorfor flyet ikke udsendte noget nødsignal.
- Det forhold, at der ikke er sendt nogen radiokommunikation tyder på, at de har haft hænderne fyldte med de primære opgaver – at føre flyet sikkert og genetablere systemer, der er faldet ud, siger Mogens Holgaard.
Formanden for Dansk Pilotforening bemærker, at det er helt efter proceduren, at piloterne har handlet i den rækkefølge.
- Kontakt med jorden kommer først langt længere henne i prioritetsrækkefølgen. Først skal man arbejde på at bevare kontrollen – det har alle piloter lært, siger han.
Et sted, man ikke flyver hen
På de breddegrader, hvor Airbus A330-flyet fra Air France i går forsvandt, er voldsomme uvejr ikke ualmindelige.
Piloterne har på vejrradaren kunnet se, at der har ventet et uvejr forude. Men ifølge Mogens Holgaard kan det være svært at forudse, hvordan et uvejr vil udvikle sig, og at det formentlig er det, der er sket.
- Man skal ikke ind i hjertet af tordenskyer. Det er simpelthen et sted, man ikke flyver hen. Men der kan de af en eller anden grund uforvarende være kommet.
Der kan være sket det, at piloterne har troet, at de har kunnet flyve op over uvejret. Men at tordenskyerne har udviklet sig sådan, at det ikke har været muligt for flyet at nå højt nok op til det.
- Virkeligheden rykker hele tiden ind i hovedet på dig på radarskærmen. Og det kan ske, at skyerne lukker sig til der, hvor man tror, man har en kurs ud, siger han.
Som at blive ramt af en hammer
Det er ikke usædvanligt, at fly bliver ramt af lynnedslag.
Flyene er dog sikret på en sådan måde, at lynene ofte ikke vil forårsage skader. Nogle gange mærker man det slet ikke. Andre gange kan det resultere i lidt af en forskrækkelse.
- Jeg har selv oplevet, at det føltes som om, at nogen slog på flyet med en hammer. Men selv i sådanne tilfælde sker der sjældent skader på det, siger Mogens Holgaard.
Ubegribeligt uvejr
Det uvejr Air France-flyet i går ramte har formentlig dog været så voldsomt, at det har sat flere af flyets funktioner ud af drift.
- Et fly kan holde til langt mere end det, de fleste passagerer har oplevet, når kaffen skvulper over. Der har nok været tale om et vanvittigt uvejr med hagl på størrelse med tennisbolde, siger Mogens Holgaard.
Under sådanne forhold har piloterne brug for at benytte flyets maksimale effekt. Men det voldsomme uvejr har formentlig forårsaget skader, der altså har sat flere af flyets funktioner ud af kraft.
- Det kan være så uroligt, at man dårligt kan læse instrumentbrættet. Alt hopper op og ned, og det er så voldsomt, at man ikke kan tro det, siger Mogens Holgaard.
Ekspert: Flyet er formentlig blevet fanget i hjertet af en tordensky


Opbrud i verden
'Sidste
advarsel'
'Sidste
advarsel'
'Sidste
advarsel'
kilkaya stream group placeholder

shoppingtips med reklamelinks
Puden her
går viralt
Puden her
går viralt
Puden her
går viralt

Weekendavisen
Bizar
drabssag
Bizar
drabssag
Bizar
drabssag

shoppingtips med reklamelinks
Lover
orgasme
Lover
orgasme
Lover
orgasme
Det hele var løgn
Afsløret som
bedragere
Afsløret som
bedragere
Afsløret som
bedragere

shoppingtips med reklamelinks
Puden her
går viralt
Puden her
går viralt
Puden her
går viralt
Vækker bekymring
Akut
lukningstruet
Akut
lukningstruet
Akut
lukningstruet

Weekendavisen
'Et dristigt sats'
'Et dristigt sats'
'Et dristigt sats'
DMI med godt nyt
Se den
i aften
Se den
i aften
Se den
i aften