Efter fire et halvt år som bestyrer af »Musikbutikken« på DR må Keld Heick nu lukke og slukke.

DR's chefredaktion har besluttet at nedlægge det populære TV-program pr. omgående. Det har ellers længe været det eneste musikprogram på samtlige danske kanaler. Vel at mærke et program, der har præsenteret seerne for både folkelig dansk musik og mere nichepræget rock.

»Jeg har haft på fornemmelsen, hvor det bar hen. Jeg fik kun en halvårlig kontrakt sidste gang, hvor de første fire var helårlige. Det har nok været under overvejelse et stykke tid. Jeg tror det handler om, at vores nye chefredaktion gerne vil sætte deres egne fingeraftryk,« siger en skuffet Keld Heick i en kommentar til sin fyring.

»Musikbutikken er ikke ledelsens påfund. Sådan er det jo, når der kommer en ny ledelse. Så skal der ske noget nyt. Men jeg er ked af, at der ikke kommer et andet musikprogram. Det tyder det i hvert fald ikke på. Musikken bliver forsømt på de danske kanaler. Bortset fra »Boogie«. Men det er jo for de helt unge,« siger Keld Heick.

Set i bakspejlet glæder Keld Heick sig især over, at han med sit program nåede at komme rundt i alle kringelkroge af musikbranchen. Samt at »Musikbutikken« med 600.000 ugentlige seere har opnået en højere seerandel, end DR's chefredaktion tidligere har stillet som krav. Såvidt B.T. er orienteret ønsker DR nu endnu flere seere lørdag i timen inden kl. 20. Målet er 800.000 seere.

»Bitter? Nej det er jeg ikke. Det ligger mig fjernt. Jeg kan se tilbage og glæde mig meget over mine fire et halvt år. Jeg har mødt en del af min barndoms idoler, f.eks. Tommy Steele og Cliff Richard. Samtidig har jeg fået udvidet min horisont. Jeg lærte f.eks. utrolig meget af Kashmir, da de var på besøg.

Jeg har fået endnu mere respekt for de forskellige kunstnere og deres genrer. Især alle de unge, som jeg ellers ikke ville have lyttet til. Jeg håber, at seerne har haft det på samme måde,« siger Keld Heick.

Det lykkedes ikke tirsdag aften at få en kommentar fra programchef Lars Grarup, DR.

d