Da FC København i sommeren 1998 offentliggjorde, at man købte nationalarenaen Parken af ejendomsselskabet Gefion, var der stor overraskelse i den danske fodboldverden.

Flere danske fodboldledere opfordrede således den gang Dansk Boldspil-Union (DBU) til at finde et andet sted at afvikle landskampene - argumentet var, at DBUs leje til Parken ville være en konkurrenceforvridning fra et forbund til n enkelt klub.

DBU indgik i 1997 en ti-årig lejekontrakt med Parken. Generalsekretær Jim Stjerne Hansen vurderer den årlige udgift til at løbe op i mellem syv og ti millioner kroner, som unionen på den mdåe hælder ned i FCKs pengekasse.

Der var endog dem, der mente, at DBU skulle købe Parken selv. Men tilbuddet kom aldrig til unionen, og det ærgrer den dag i dag Jim Stjerne Hansen.

"Jeg ville godt have købt Parken for de cirka 140 millioner, som var FCKs pris. Vi fik tidligere et tilbud fra Gefion, men da var prisen godt det dobbelte, og det ville have været umuligt for vores forbund at forrente," siger Jim Stjerne Hansen.

FCK købte ikke hele Parken, men kun selve spille-området. Dermed er FCKs indkøbspris ikke direkte sammenlignelig med opførelsesprisen i 1990/1992, der androg omkring 600 millioner kroner.

"Det er vurderet til at være cirka halvdelen af den pris, men at købe Parken for 140 millioner med det aktivitetsniveau, der var og er derinde, var en god pris. Den var værdisat til cirka 200 millioner kroner, og jeg tror ikke, at det ville være fremmed for DBU at have været ejer eller medejer af sådan et anlæg," siger Jim Stjerne Hansen.

Flemming Østergaard - FCKs direktør - kan i dag kun trække på skuldrene af den udlægning, der er blevet gængs: At det ikke er noget større problem for klubben at skabe et overskud, når man har Parken.

"Da vi købte Parken, havde den kun givet underskud, og Gefion havde forsøgt at sælge den flere gange uden held. Og mange sagde i 1998, at nu måtte vanviddet da være steget mig til hovedet, når jeg troede, at det kunne blive en god forretning. I dag er det omvendt. Det hedder, at enhver kunne tjene penge på at have Parken - men det er resultatet af hårdt arbejde," siger Flemming Østergaard.

Direktøren peger på, at det netop er ved hjælp af FCKs omdømme og identifikation, at selskabet kan tjene penge på Parken.