»Det er jo økonomisk børnelokkeri.«

B.T. og det gode selskab blev denne fredag godt og grundigt rystede over en fortælling fra vært Henrik Qvortrup. Han havde i den forgangne uge en bizar oplevelse med en telefonsælger fra Telia.

Sælgeren havde talt i telefon med Henrik Qvortrups 12-årige søn. Derefter bad sælgeren om at blive stillet om til Qvortrup og fortalte, at sønnen havde deltaget i en konkurrence og kunne få par spritnye høretelefoner, AirPods. Men på én betingelse: Qvortrup skulle først tegne abonnement hos Telia.

Altså blev Qvortrup taget som gidsel: Hvis han ikke tegnede et abonnement, ville sønnen ikke få sine AirPods.

I dag lægger Telia sig fladt ned og erkender, at det var en brøler. I alt blev der begået tre fejl, fortæller Telias kommunikationschef, Mads Houe.

»Vores kampagner er målrettet personer over 18 år. Så fejl nummer ét er, at sælgeren skulle have afsluttet samtalen, da han fandt ud af, at han han talte med et barn.«

»Fejl nummer to er, at han ikke skulle bede om at blive stillet om til barnets far, Henrik Qvortrup, da sælgeren kun må tale med dem, der har givet samtykke til at blive ringet op.«

»Fejl nummer tre er, at sælgeren blander en påskekonkurrence sammen med et tilbud, vi har kørende. I konkurrencen kan man vinde et par AirPods, hvis man samler nok æg. I tilbuddet kan man få et par AirPods for en krone, hvis man tegner abonnement med Telia i seks måneder,« siger Mads Houe og tilføjer:

»Der er en advarsel på vej til den pågældende medarbejder. Mine kolleger er i gang med at lytte sælgerens andre kald igennem for at se, om der tegner sig et mønster. Hvis der gør det, får det konsekvenser.«

Du kan høre hele episoden her, eller hvor du normalt lytter til podcast: