Der var Rihannas hitparade i 2013, Eminem slog publikumsrekord i 2018, og Medina skabte sidste år kæmpe nattefest på Arena. Alle gedigne successer som samlede, og som vi husker.
Men i år har Roskilde Festival altså to store problemer.
Det ene er åbenlyst, at festivalen for første gang siden 2013 ikke er udsolgt før åbningen.
Det andet problem er, at musikprogrammet simpelthen er decideret sløjt i år.
Om de to faktorer hænger sammen kan være svært at sige, men man får da i hvert fald tanken.
Selv siger Roskilde Festivals talsperson Christina Bilde til Politiken, at hun tror, den ikke udsolgte festival skyldes, at det dårlige vejr sidste år.
Men kritikken har egentlig ulmet, siden det endelige festivalprogram lå klar, og jeg har selv hørt spørgsmålet blandt venner, bekendte, kolleger og garvede festivalgængere de seneste måneder: 'Hvorfor er årets program så dårligt?'
Officielt er festivalens største og bredeste hovednavne britiske Charlie XCX og amerikanske Olivia Rodrigo.
Begge er nogle af tidens største popnavne med masser hits og Spotify-afspilninger i bagagen - men det er altså ikke nok.
Et solidt og virkelig godt hovednavn på Roskilde Festival skal nemlig ikke bare have hits og popularitet.
Et godt hovednavn skal appellere til både den 18-årige og den 48-årige. Et godt hovednavn skal have en status, der gør, at alle, også dem der ikke nødvendigvis er fans, kender artisten.
Et godt hovednavn er også ofte en booking, man måske ikke troede var mulig, og som får os alle til at trippe og vente i spænding.
Sådan en koncert, der får folk til spontant at købe en billet, fordi man bare MÅ afsted.
Et godt hovednavn kan med andre ord skabe en folkefest, fordi det samler på tværs af generationer og smag.
Der kan sagtens være flere hovednavne på en plakat, alle behøver ikke være lige brede, og jeg anerkender også, at Roskilde netop en festival med fokus på ny musik og navne, man måske ikke ser andre steder.
Men der skal altså helst være dét der ene kæmpenavn- og sådan et navn er simpelthen ikke på plakaten i år.
Charlie XCX er en stor artist, men hun spillede også en ekstremt hypet koncert på Roskilde i 2024, og wow-faktoren er derfor noget udvandet.
Olivia Rodrigo er uden tvivl et kæmpe popnavn lige nu, og efter suveræne anmeldelser fra sin netop overståede koncert på Glastonbury Festival er hun nok det bedste bud på den samlende fest.
Men hun er bare stadig ingen Taylor Swift. Eller Rihanna.
Stiller jeg for høje krav? Er vi bare en masse sure meningsdannere, der forventer det uopnåelige?
Det synes jeg egentlig ikke, for Roskilde Festival har selv været med til at give os den forventning gennem de seneste mange år.
Festivalen har selv forklaret, at Orange scene simpelthen er blevet for lille for mange af de helt store navne, der hellere vil lave stadionkoncerter, og næste år stiller festivalen da også med en ny og større Orange scene.
Dertil kommer, at der ofte er flere penge at hente for artisterne, hvis de laver egne koncerter.
Heldigvis er Roskilde Festival selvfølgelig meget mere end hovednavne, gudskelov for det, og massevis af mennesker skal nok få en god oplevelse på årets festival i år.
Men hvor jeg dog håber, at vi næste år får noget mere wow-faktor.