Det er et væsentligt problem for Nordnet, at platformen tirsdag er ramt af et omfattende IT-nedbrud. 

Sådan lyder det fra den erfarne aktieinvestor Lau Svenssen, der påpeger at en moderne bank og handelsplatform er afhængige af at have en sikker og tilgængelig IT-platform for kunderne. Det står i kontrast til, at platformen har fået meldinger om, at kunder har kunnet se og få adgang til andres konti

»Det tyder på, at der er et væsentligt sikkerhedsproblem, hvis kunderne kan få adgang til andres penge. Det er jo balladen,« siger Lau Svenssen og tilføjer: 

»Det er det, de lever af. Det skal fungere og det skal fungere sikkert.«

Læs også: 500.000 danskere påvirket: Handelsplatformen Nordnet ramt af problemer

Han tilføjer videre, at Nordnet potentielt kan komme til at med en større udgift til at forbedre og rydde op i sit IT-system efter et omfattende nedbrud. Noget man også har set i andre store danske virksomheder. 

A. P. Møller - Mærsk var eksempelvis ramt af et omfattende IT-nebrud i 2017, hvilket kostede selskabet omkring 1,3 og 1,9 mia. kr. Så slemt vurderer Lau Svenssen dog ikke at regningen bliver i denne omgang, omend der skal penge op af lommen hos handelsplatformen: 

»Der kommer et forbedringsarbejde, så man kan gøre systemet mere holdbart. For man finder jo ud af at det nuværende system er utilstrækkeligt. Det er sådan noget, der koster,« siger Lau Svenssen. 

Investorerne har ligeledes reageret på nyheden om nedbruddet hos Nordnet. Nordnet-aktien sendes ned med 5,4 pct. 

Opdateres...