Babylam, der er under tre dage gamle, bliver slået ihjel og flået til dyre danske pelse, skriver Nyhedsavisen.

Babylam, som knap har forladt mors mave, bliver slået ihjel og flået for at lave dansk modetøj, skriver Nyhedsavisen. Den danske pelsauktion Kopenhagen Fur er eneforhandler i verden af skind fra nyfødte namibiske karakul-lam under handelsnavnet Swakara.

Lammene bliver flået, inden de er tre dage gamle, fordi pelsen her er særlig blød. Sidste år solgte auktionshuset næsten 200.000 skind fra afrikanske og afghanske babylam til modehuse i Danmark.

»Vi har i mange år solgt skind fra nyfødte lam. Det er i orden, at folk sætter spørgsmål ved etikken, men skulle man lade være med at spise æg, fordi de kan blive til en kylling?« spørger kommunikationschef Sander Jakobsen fra Kopenhagen Fur.

Uden at nævne at skindene stammer fra babylam, skriver Kopenhagen Fur, at karakul-pelse er »moderne som aldrig før.« Store danske pelsproducenter som Birger Christensen, Ann Hagen og Bente Houmann laver pelse af babylam og koster op til 100.000 kroner.

Samtidig køber modehuse som Gucci, Giorgio Armani og Christian Dior de danske babylammepelse.

En anden variant er at slagte gravide får få dage, før de skal føde og flå fostre ud af livmoderen, fordi pels fra lammefostre er endnu blødere.

Den amerikanske dyreorganisation Humane Society, med 10 millioner medlemmer, har gransket karakul-avlen. De kan vise uhyggelige billeder af fostre, der laves til skind:

»Det er en ubehagelig side af pels- og modeindustrien. Forbrugerne får intet at vide. Man kan ikke forsvare at slå nyfødte lam ihjel for at lave tøj. Endnu værre er det at rive fostrene ud af maven på gravide får,« siger Pierre Grzybowski, vicechef for organisationens kampagne mod pels.

Dyrenes Beskyttelses direktør Ole Münster finder også slagtningen af nyfødte lam uetisk.

Den danske tøjbranche erkender problemet. »Jeg kan godt forstå, at det lyder makabert og nogle væmmes. Men vi forbruger altså dyr – sko er lavet af kalveskind,« siger Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute, der repræsenterer godt 60 danske tøjproducenter.