Hovedteorien i efterforskningen af Egypt Airs pludselige flystyrt mellem Paris og Cairo er stadig terror, men ingen globale terrororganisationer har meldt sig på banen for at tage ansvaret.

Mens den egyptiske flåde fisker vragrester og legemsdele op af Middelhavet, er et andet fokus rettet mod Charles de Gaulle-lufthavnen uden for Paris.

Fredag løb familier gennem lufthavnen, da et område pludselig blev spærret af på grund af en efterladt taske.

Terrorberedskabet i Frankrig har været højt siden angrebene i Paris 13. november, og for 11 dage siden advarede den franske efterretningschef, Patrick Calvar, mod nye angreb fra Islamisk Stat. Flystyrtet tidligt torsdag morgen får nu de franske myndigheder til at efterforske, om et eventuelt hul i lufthavnssikkerheden har gjort det muligt for en terrororganisation at smugle en bombe om bord på EgyptAir flight MS804, der nu er spredt ud over Middelhavet cirka 290 kilometer nord for den egyptiske kystlinje.

Den amerikanske terrorekspert Michael Leiter, der var chef for USAs antiterror-enhed under præsident George W. Bush, siger, at et »hul« i Charles de Gaulle i øjeblikket er en af de mest sandsynlige teorier bag flystyrtet.

»Det er meget bekymrende at tænke på, at nogle har smuglet en bombe gennem sikkerheden i Charles de Gaulle. Den største frygt er, at terrororganisationer har udviklet et sprængstof, som sikkerhedstjekket i lufthavnen ikke har opsnappet,« siger Michael Leiter til TV-kanalen NBC News.

I december fyrede de franske myndigheder 70 medarbejdere i Charles de Gaulle- og Orly-lufthavnene med mistanke om, at disse havde forbindelse til ekstremistiske grupper. Ifølge franske kilder var 57 af dem på en særlig liste over potentielle ekstremister. De havde blandt andet adgang til landingsbanerne i Charles de Gaulle.

Alain Vidalies, Frankrigs vicetransportminister, afviser imidlertid, at der ikke skulle være styr på sagerne i de franske lufthavne.

»Vi afskediger medarbejdere, hvis der blot er den mindste mistanke om sikkerhedsbrud,« siger han til nyhedsbureauet AFP.

Xavier Tytelmann, der er sikkerhedskonsulent i luftfartsbranchen, siger, at det vil være »fuldstændig utroligt«, hvis en bombe er bragt om bord på EgyptAir-flyet i Charles de Gaulle.

»Hvis det er tilfældet, vil intet land i verden være sikkert, for vi har de højeste standarder, der findes,« siger Xavier Tytelmann.

Islamisk Stat jubler

Debatten på den anden side af Middelhavet fokuserer dog først og fremmest på de egyptiske myndigheder og landets luftfartssikkerhed.

Den Qatar-ejede TV-kanal al-Jazeera sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i Cairos lufthavn og antyder, at en bombe måske allerede blev placeret i flyet, inden det nåede til Paris. MS804 mellemlandede i Eritrea, Tunesien og Egypten, inden det nåede til Paris.

På sociale medier har en række brugere med tilknytning til Det Muslimske Broderskab udtrykt glæde over flyets forsvinden. Og i Islamisk Stats syriske hovedstad, Raqqa, blev nyheden om flyets forsvinden fejret. Ingen terrororganisationer har dog taget ansvar for flyets styrt, hvilket skaber debat om, hvorvidt der overhovedet er tale om et terrorangreb.

Flere angreb kan være på vej

Terrorekspert Michael Leiter mener ikke, at den manglende ansvarstagen nødvendigvis betyder, at der er tale om en ulykke, og ikke terror.

Han indikerer, at manglende ansvarstagen kan betyde, at andre angreb er på vej, eller at den ansvarlige terrororganisation ikke ønsker at afsløre sine metoder og fremme efterforskningen ved at tage ansvar.

I modsætning til kritik fra al-Jazeera og skadefryd fra Broderskabet har den folkelige opbakning til de egyptiske myndigheder de seneste dage været massiv. Til trods for, at myndighederne i løbet af torsdagen sagde, at man havde fundet vragrester, for herefter at oplyse, at det havde man så ikke alligevel.

De første vragrester, legemsdele, kufferter og redningsveste blev fundet af den egyptiske flåde omkring middagstid fredag, 280 kilometer nord for Egyptens nordligste by, Alexandria. Eftersøgningen, der foretages af Egypten, Grækenland og Frankrig, fortsætter, og målet er at finde den sorte boks, der kan give det endelige svar på årsagen til styrtet.

I området, hvor de første vragdele er fundet, er Middelhavets dybde omkring fire kilometer.