En mand, der hoster når den verdensberømte model taler over sig. Spørgsmål, der skal godkendes og omskrives. Hurtigt ind - hurtigt ud. BT giver her et indblik i, hvordan en af modens absolutte superstjerner pakkes ind og beskyttes, inden mødet med journalister fra hele verden

I en penthouselejlighed i New Yorks Soho-kvarter sidder vi syv journalister om et mødebord og venter på supermodellen Heidi Klum, som for discountkæden Lidl har designet en ny tøjkollektion, der mandag bliver sat til salg i butikker i 28 lande. Om lidt går det løs, men turen hertil har givet et kig ind i en a-klasse verden, hvor intet er overladt til tilfældighederne.

Med sin gang på verdens største catwalks siden gennembruddet i 1998 har 44-årige Heidi Klum i dag samme stjernestatus som mange musikere og Hollywoodskuespillere.

Den tysk-fødte mor til fire har også været gift med sangeren Seal. Det ægteskab gik i stykker i 2012, men i dag smiler den 176 cm høje skønhed igen med sit karakteriske smil. Og næste skridt i superstjernens karriere skal altså tages sammen med discountkæden Lidl.

Hun vil klæde kvinder, som de er flest, på og give ‘mere wow’ til hverdagen. Formålet er, ifølge Heidi Klum, at moden skal være tilgængelig og overkommelig for alle. En slags demokratisk gestus fra en kvinde til en anden.

Men hvor Heidi Klum er, følger også et entourage af assistenter, bodyguards og Heidi Klums far og manager Günter Klum, som altid er ved datterens side.

Aftalen med hendes pressekorps lyder på ét samlet interview med syv andre journalister af 35 minutters varighed. Det efterlader os med fem minutter til hver. Jeg har forberedt fem spørgsmål, men får forklaret, at de skal godkendes af hendes pressekoordinatorer.

Og den godkendelse falder først på plads på selve dagen for interviewet.

15 minutter inden interviewet bliver vi ledt ind i et ventelokale. De tunge velourgardiner langs væggene svøber rummet i et dæmpet, lunt skær fattigt for dagslys, og de tykke gulvtæpper sluger mine fodtrin og krammer mine fødder for hvert fodtrin.

En mørkhåret kvinde præsenterer sig med et amerikansk knirk i stemmen. Hun bærer den blå kjole af Heidi Klums design ligesom flere andre i lokalet, for vi er blevet bedt om at have mindst ét item på fra kollektionen under interviewet.

Kvinden er koordinator, og fortæller, at Heidi Klum har været lidt sur tidligere på morgenen, men vistnok er god igen. Da vi spørger hvorfor, svarer hun afværgende, at den slags ved hun ikke - de er ‘jo ikke venner’, som hun tilføjer, inden hun rækker os et stykke A4-papir.

På papiret står de spørgsmål, vi må stille. Det viser sig, at mine fem spørgsmål er reduceret til to. Og deres ordlyd er blevet tilpasset.

For journalisten ved siden af mig er det anderledes. Hun ville gerne have hørt Heidi Klum, hvilket råd hun ville give videre til sin datter.

»Ingen spørgsmål om familie, kærester eller andet privat. Kun spørgsmål vedrørende kollektionen er velkomne,« lyder svaret. Kvinden går videre, og vi sætter os til at ændre en smule i ordlyden af spørgsmålene.

Da interviewet går i gang, sidder Heidi Klum tilbagelænet i stolen med krydsede ben og kigger hver enkelt af os i øjnene. Hun har prøvet det her før, fornemmer jeg, mens jeg noterer mig, at marketingmedarbejdere fra Lidl står i baggrunden. De har alle tre en leopardplettet ting fra kollektionen på. En kvinde til venstre for mig tager tid på spørgerunderne med sin mobiltelefon, mens hun lydløst noterer det på et papir.

Heidi Klum forklarer om sin motivation for at designe tøj. En enkelt gang får hun talt over sig. Der kommer endnu en kollektion op til jul.

Straks begynder en mand i habit at hoste og hoste. Snart indser alle, at det ikke skyldes en tudse i hans hals, og Heidi Klum lukker ned for strømmen af uplanlagte afsløringer.

Vi stiller os nu på en lang række, så vi hver især kan få foreviget vores møde. Da vi journalister bagefter gennemgår vores billeder uden for lejligheden, er smilet og posituren den samme hos den 44-årige model - det er kun journalisterne, der skifter fra billede til billede.

Og så er interviewet slut. 40 minutter efter vi ankom til nogle-og-tyvende etage står vi igen syv kvindelige journalister i elevatoren.

På vej hjem funderer jeg over min oplevelse. Hvad fik jeg egentlig fik ud af mit interview? Jeg fik svar på mine nedkogte og modererede spørgsmål. Men den egentlige oplevelse lå i timerne op til interviewet, hvor jeg fik lov at opleve, hvor meget planlægning fem minutter med Heidi Klum kræver.

Interviewet med Heidi Klum: Det sagde hun

Hvorfor har den verdenskendte topmodel Heidi Klum med de rigtige kontakter i modeverdenen lyst til at designe tøj for et discountsupermarked? Det svarede hun på, da BT mødte hende under modeugen i New York.

»Jeg har haft lyst til at imødekomme almindelige kvinder. Indtil nu har mange designere forsømt f.eks. fyldige kvinder. Der hersker et størrelsesproblem,« lød det fra Heidi Klum, som  BT mødte under modeugen i New York til lanceringen en ny tøjkollektion, hun har designet for discountkæden Lidl.

»Tiderne skifter. Nu går der også kurvede kvinder på catwalken til modeshows –det sidste jeg deltog i gik publikum amok i applaus, da de kom på scenen. Der er et behov for, at vi rummer alle kvinder,« sagde hun.

Og netop dét kan supermarkedsmode være med til at fremme, mener designeren. Derfor var modeshowet indrettet som et stort supermarked.

»I et supermarked vil kvinderne jo ikke nødvendigvis være modeltynde. Og det vil jeg faktisk fremhæve, for mode burde være for alle.«

Priserne på tøjet, kommer ifølge Lidls hjemmeside hovedsageligt til at koste mellem 49 kroner og 250 kroner.

Lidls satsning rammer i en stigende tendens til at handle tøj i dagligvarebutikker. Ifølge Berlingske Business solgte Dansk Supermarked sidste år 38 millioner stykker tøj, og en undersøgelse fra Dansk Handelsblad viser, at godt 30 procent af danskerne køber tøj i supermarkeder.

Foto: Foto: Privat
Vis mere