Søren Bælum legede med Pokémon-kort, da han var en lille dreng. Ligesom alle andre gjorde.

Men når nogen spurgte, om han ville bytte, sagde han nej. Han ville hellere sælge dem for så at løbe ned i kiosken og købe nye, som han så igen kunne tjene ekstra lommepenge på.

I dag er Søren Bælum 20 år og netop rykket ind i et nyt kontor i udkanten af Esbjerg. I forlængelse ligger lagerhallen. Den er ikke fyldt med Pokémon-kort, men med Moët & Chandon champagne og store vodkaflasker med grå gæs. Det er dem, der det seneste halvandet år har hevet flere millioner af kroner ind på hans konto.

LÆS MERE: Test dig selv: Drikker du for meget?

»Jeg ville kombinere folks fester i byen med, hvad de viser på sociale medier. Jeg startede med at kalde konceptet billigchampagne.dk, men fandt hurtigt ud af, det ikke var det, folk ville forbindes med. Så jeg ændrede konceptet til noget mere luksuriøst, og så begyndte kunder hurtigt at poste op til deres forfester med noget a la ’fuck hvor fedt, jeg har lige fået den her pakke ind af døren',« siger Søren.

Kig lige ud i laden
Hjemme fra sit barndomsværelse i Billum (det ligger lige udenfor Varde i Vestjylland) ringede han til champagneproducenten Moët & Chandon. Det var en dag i november 2013.

Men Moët-sælgeren var ikke klar på, at en dengang 18-årig dreng skulle sælge hans champagner. Så han lagde på. Og Søren ringede igen. Sælgeren sagde nej. Og Søren ringede så igen. Sælgeren sagde, han ville ringe tilbage. Det gjorde han ikke. Så Søren ringede igen.

Efter et par uger fik Søren lov at bestille en halv palle champagne hjem til sine forældres gård, hvor han stadig boede. Det krævede blot, at han lagde 65.000 kroner med det samme.

»Min far kunne stadig følge med i mine konti. Han spurgte, hvor mine konfirmationspenge var blevet af, og så sagde jeg, at han jo lige kunne prøve at kigge ud i laden. De omkring 80 flasker var lige blevet leveret. Min far var helt ude af den. Han kunne ikke forestille sig, hvordan nogen ville give 500-1000 kroner for en flaske bobler,« siger Søren Bælum.

Ligesom Søren drømte om, at hans kunder ville dele hans produkter på sociale medier, brugte han også selv Facebook til at annoncere for sin forretning. Han lavede lukrative tilbud fra start, og efter en uge måtte han ringe til Moët & Chandon igen. Han ville gerne have en palle mere. Nej. Faktisk to.

3.g’er med en million kroner
På døren ind til kontoret i Esbjerg hænger i dag et hvidt printerpapir og med håndskrevet blå kuglepen står der ”deluxlife.dk”. Det er navnet på Sørens webshop.

På kontoret dufter der af nymalede hvide vægge. På de tre skriveborde står tre Mac-skærme. To af bordene står tæt op ad hinanden og midt på står en seks liters vodka. Den er lavet af designeren Roberto Cavalli. Ellers er her ikke en eneste dims. Ikke en kaffekande, kun plastikkrus.

LÆS OGSÅ: Morten Vammen: Bluffers guide til nattelivet lige nu

Søren siger, der er delux-energidrikke og cola i køleskabet.

Han lever ikke så sundt, tilføjer han. Det er derfor, han træner hver eneste dag sammen med drengene. Her kobler han af, ellers går han dage nemlig med arbejde fra 8-9-tiden til ud på natten. Han laver nye Facebook-annoncer hver dag og sender sammen med sine tre ansatte omkring 1.500 pakker ud om måneden.

Men det hele begyndte hverken med kontor eller ansatte.

»I starten foregik det hele jo mere eller mindre hjemmefra og med lager i min mors delikatessebutik. Jeg var så nervøs for, om det ville lykkes,« siger han.

»Men med julen og nytåret kørte det faktisk derudad. Jeg var fuldstændig lagt ned. Tog i skole om dagen for at komme op, så jeg kunne svare på kundemails og tale i telefon på gangen. Bagefter tog jeg så hjem med nogle kammerater og pakkede ordrer.«

Imens oplever Søren Bælum, at fysiske vin- og champagneforretninger bliver opmærksomme på ham. De er vant til at sælge lokalt til deres kunder, men nu søger flere af kunderne ifølge Søren over til ham i stedet.

»De traditionelle butikker følger hele tiden med i, hvad jeg gør. Men de kan vist ikke rigtig følge med,« siger han.

Uafhængig som 25-årig
Han havde omsat for en lille million, da han var halvvejs igennem 3.g på handelsgymnasiet i Varde. På sin webshop solgte han til en pris lige over, hvad han havde købt ind til. Det samme gjorde han til landets diskoteker.

»Det var rigtig vigtigt for mig at få en masse kunder ind i butikken, det er også dem, der hænger ved i dag, kan jeg se,« siger Søren Bælum.

Efter nytåret i 2013 sagde hans far og mor, at han skulle passe på. Det samme sagde hans venner egentlig også. Men Søren bestilte nogle flere flasker hjem.

»Og det gik jo. Det gik faktisk rigtig godt,« siger han. Et par måneder senere kom han kørende i sin første drømmebil; en hvid Audi A5 med sådan et cabriolettag, der kan rulles ned.

På lageret i Esbjerg går han rundt blandt Hendricks gin og James Bond Bollinger, mens han scroller lidt på sin telefon. Der står ikke overvældende mange flasker på hylderne, men der kommer nye leveringer, ligesom de sender nye ordrer af sted hver dag, siger han.

Det er også derfor, han holder sig opdateret på mailen i stedet for at se serier med kæresten eller sådan set bare holde fri.

Så længe han har et godt forhold til kunder og leverandører og får vendt en dårlig anmeldelse på Facebook til en god, så har han et godt fundament. Og så handler det om, at han hele tiden tænker i, hvordan han kan styrke sin shop med de helt rigtige flasker, tilbud og attitude.

Hans næste mål er at åbne en klub, hvor man månedligt betaler for at få tilbud på flasker, forspring i diskotekskøer og rabat i baren. Og på længere sigt?

»Så vil jeg gerne være økonomisk uafhængig som 25-årig,« siger Søren Bælum.

»Jeg håber og tror på, salget af champagne er så bæredygtigt, at jeg ikke længere skal tænke på at stå op klokken otte for at få penge på kontoen. Jeg vil gerne bare kunne gøre, hvad jeg føler for til den tid og fremover.«

Artiklen er oprindeligt bragt på euroman.dk


LÆS MERE: Mads Holgers forunderlige rejse: Med Klub Jet i Istanbul

LÆS MERE: Sådan investerer du dig rig igen

LÆS MERE: Se video: Historien om verdens heldigste og uheldigste mand