Torsdagens alvorlige flyulykke nær Brønderslev i Nordjylland kostede en mand og en kvinde fra lokalområdet brud på ryggen.

Det er stadig uvist, hvorfor ægteparrets ultralette fly pludseligt - og kort tid efter det var lettet - mistede motorkraft og  på en mark ved Sdr. Engvej nær Brønderslev. 

Kort efter ulykken, der indtraf kl. 10.08, ankom medlemmer fra Dansk Ultralet Flyveunion (DULFU) for at undersøge stedet. Men et døgn efter ulykken ligger der stadig et større opklaringsarbejde for DULFU.

- Vi har lavet de undersøgelser, vi skulle på stedet og taget billeder. Nu har vi kørt flyet til hangaren for at få foretaget yderligere undersøgelser. Der kan godt gå et stykke tid, før vi har afdækket sagen, siger Niels Gregersen, der er flyvechef i Dansk Ultralet Flyveunion.


Ifølge bt.dks oplysninger mistede ægteparrets fly - et ultralet fly af mærket Evektor Eurostar - motorkraft kort tid efter, at det var lettet fra en lokal flyveplads nær Brønderslev. Flyets pilot - den 64-årige LC - forsøgte herefter at lade flyet svæve tilbage for at forsøge en nødlanding på landingsbanen, men uden held. Flyet styrtede i stedet til jorden, og den 64-årige pilot og hans et år ældre hustru blev fastklemt i ulykken.

Politi og redningsmandskab blev alarmeret kl. 10.08, men havde i begyndelsen svært ved at lokalisere det forulykkede fly. Da parret var frigjort, blev de i al hast - og med politieskorte - fragtet til universitetshospitalet i Aalborg, hvor de begge er under behandling for en brækket ryg.

- Jeg ved ikke, hvor alvorlige bruddene på ryggen er, men jeg ved, at bruddene krævede operation, siger Aage Pedersen, vagtchef ved Nordjyllands Politi til bt.dk.

Trods ulykkens alvor kunne det være endt meget værre for parret. Det mener blandt andet Mads Thomsen, der er formand for NULF (Nordjyllands Ultra Light Flyveklub ), hvor også den 64-årige LC arbejder som blandt andet instruktør.

- Det ser heldigvis ud til, at de er sluppet forholdsvis billigt. Det kunne være endt helt galt. Han er yderst erfaren pilot, og han har gjort et formidabelt arbejde med at få nødlandet flyet, siger Mads Thomsen.

- Når man ser på billederne, kan man se, at flyet ikke er styrtet voldsomt ned. Det viser, at han har gjort, hvad han har lært os: frem med pinden og land så godt, du kan.