B.T. ser tilbage på de danske Formel 1-kørere, og i dag gælder det så Tom Belsø.

Tom Belsø grundlagde karrieren i en Volvo Amazon på Roskilde Ring, flyttede som den første dansker til udlandet for at udleve racerdrømmen og fik i 1973 chancen i Formel 1.

Den københavnske automekaniker havde sikret sig Marlboro som personlig sponsor. Da cigaretproducenten samtidig var sponsor for Frank Williams' lille Formel 1-team, der manglede en kører til Sveriges Grand Prix 1973, blev Belsø med kort varsel hentet til Anderstorp-banen.

Han havde erfaring fra andre Formel-klasser, men havde aldrig kørt Formel 1. Alligevel var han hurtig nok til at kvalificere sig, men Frank Williams mente ikke, danskeren var klar til et helt løb.

Det blev i stedet aftalt, at Belsø skulle debutere i USA's Grand Prix sidst på sæsonen, men da han nåede frem til Watkins Glen-banen, havde Williams lejet bilen ud til Le Mans-legenden Jacky Ickx.

»Jeg blev snydt på det groveste, og Marlboro-folkene var rasende,« fortalte Belsø senere om den forgæves tur over Atlanten.

I 1974 fik Belsø med Marlboros hjælp en 'delebil' i Williams-teamet. Han og hollænderen Gijs van Lennep skulle hver køre halvdelen af sæsonens løb, og danskeren kom første gang til start i Sydafrikas Grand Prix i marts.

Tom Belsøs og Danmarks Formel 1-debut varede dog blot få sekunder. Fra sin position i bageste række kunne Belsø ikke få Williams-raceren i gear, og han udgik nærmest på startstregen.

Tom Belsø under træningen til sit første Formel 1-løb i Sydafrika 1974. Han udgik på startstregen, og mistænkte sin teamchef for at have saboteret bilen.
Tom Belsø under træningen til sit første Formel 1-løb i Sydafrika 1974. Han udgik på startstregen, og mistænkte sin teamchef for at have saboteret bilen. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Efter sin racerkarriere skabte Tom Belsø firmaet Belso Cereals, der stadig leverer morgenmadsprodukter til blandt andre Netto og Føtex.
Efter sin racerkarriere skabte Tom Belsø firmaet Belso Cereals, der stadig leverer morgenmadsprodukter til blandt andre Netto og Føtex. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

»Jeg har Frank Williams mistænkt for at sabotere min bil. Jeg tror, han fik strammet min kobling inden starten. I hvert fald var den så stram, at den blev brændt af, da starten gik,« fortalte Belsø.

For det økonomisk pressede Williams-team var det en god løsning: Man opfyldte aftalen med Marlboro, men Belsø sled ikke på teamets bil, motor og dæk.

Belsø kvalificerede sig ikke til Spaniens Grand Prix, men kørte et godt løb i Sverige, hvor han kom i mål som nummer otte. Dengang blev der kun uddelt point til de seks første, men det var alligevel en absolut godkendt præstation.

Så kom det britiske grandprix, hvor Williams-teamet igen hæmmede Belsø. Han fik ikke de rigtige dæk, der var nødvendige for at kvalificere sig til løbet, og Danmarks første Formel 1-karriere sluttede med et gigantisk skænderi i pitten med teamchefen Frank Williams.