Komiker og skuespiller Chris Rock optrådte torsdag for første gang i Danmark. Det var mesterligt.

»Har du tænkt over, hvor gammel, du er? Tag dig sammen, n*****!«

Den bemærkning var, hvad Chris Rock for nylig fik ud af et forsøg på at chatte 27-årige Rihanna op ved en velgørenhedsgalla.

Ikke noget Barbados til den selvironiske 52-årige komiker den aften.

Om ikke andet er den lille episode en del af baggrunden for det store samtaleemne op til torsdagens standup-show i Royal Arena: at samtlige publikummers mobiltelefoner blev lukket ned i en lille pose ved indgangen til arenaen.

Den sidste lille halve time af showet handler om Chris Rocks skilsmisse og hans nye singleliv. Han er på Tinder - nøgen med en Oscar, til oplysning.

Han er rimelig brutal overfor sig selv, hvilket han ikke ønsker foreviget med mobiltelefonerne. Rocks pornoafhængighed var en af årsagerne til skilsmissen fra Malaak Compton; han udviklede sig til en ’seksuel autist’, der interesserede sig mere for, om Meryl Streep ville egne sig som pervers pornoskuespiller, end for hendes rigtige skuespil.

En anden årsag til skilsmissen var hans utroskab med ’et medlem af Destiny’s Child, som IKKE er Beyonce’ og Miss Argentina. Men den vigtigste årsag: at han i al sin egoisme svigtede som ægtemand. Skilsmissen er alene hans skyld, forstås det.

Chris Rock begyndte som komiker og fik sit gennembrud i 1992 – 93 i satireshowet 'Saturday Night Live' sammen med Adam Sandler, Rob Schneider, Chris Farley og David Spade. Derfor kan man af og til se ham i hel- og halvdårlige Sandler-film. Rocks filmkarriere er gået i bølger med rollen i 'Two Days in New York' (2012) som et af de seneste højdepunkter, hvor han rent faktisk spiller skuespil.

Som det indirekte fremgik af aftenens show er Chris stadig stolt af sin rolle som junkie i filmen ’New Jack City’; en af de første sorte gangsterfilm med kommerciel succes, som så vidt huskes også blev springbrædt for Ice-T's og Wesley Snipes' filmkarrierer.

Bedømt ud fra hele fem HBO specials er 'Total Blackout' et klassisk Chris Rock-show.

Stilistisk; han er en frenetisk performer, der nærmest vibrerer sine punchlines og jokes ud i mikrofonen. Som stand-up performer er Chris ikke bare Rock, han er Rock’n’Roll. Han lever sin komik på scenen. Kendte man ham på forhånd kun fra film, ville man i Royal Arena have oplevet en noget mere hardcore Chris Rock.

Emnemæssigt veksler Rock normalt det private, som ovenstående, politik, menneskelige relationer og raceproblemer. Baggrunden som sort i et hvidt USA optager ham stadig. Ligesom hans opvækst.

De to sidste ting flettes sammen i showets første part, hvor Rock iklædt en maskingeværild af jokes fortæller, hvordan hans børn opdrages til en ond, hvid verden. De kan ligeså godt vænne sig til, at de vil blive taget i røven og mobbet. Hjemme hos Chris serveres vaniljeis med glasskår, så ungerne kan lære, at hvidt er farligt.

Bedst, som man spørger sig selv, om menageriet er for sjov eller alvor - eller om det muligvis er en parafrase over et hans yndlingemner, hans egen strenge opdragelse - viser det sig at være et smart oplæg: den største mobber af dem alle nu er USA's præsident.

»Vi havde en sort, nu har vi en orange præsident«.

Rock er lynende skarp i mælet, når han går i kødet på den amerikanske våbenlovgivning. Med et lille hib til hans elskede farfar, der kaldte ham bøsse, fordi Chris ikke brød sig om at gå på jagt. »Men han var jo også præst«.

Dermed anslaget til showets midterste del, der handler om tro, religion, og hvordan man opfører sig. Og om terror.

Også her er Rock skarp og husker at pege på sig selv og sit eget hykleri, før han peger på andre. Han søger Gud, siger han. Religion er som salt, lidt giver livet smag, for meget ødelægger måltidet.              

At der er behov for tro skal man bare besøge Nørrebro - hvor han har set små børn spise deres egne dreadlocks - for at konstatere. Som han siger.

Stadig grænsesøgende. Men modsat Ricky Gervais for en uge siden i Royal Arena fornemmer man, at Chris Rocks standup-komik bunder i noget ægte i ham selv, en stamina, og dermed ikke kun fungerer som en form for postulater, kompensation for manglende anerkendelse eller 'fnis, jeg tør sige tissemand'.

Den sidste del af showet i aften formede sig som en kombination af alvorlig, seriøs kærlighedscoaching og en klassisk stand-up sexrutine med baggrund i Rocks skilsmisse. En balancering af 'hvis du overvejer at gå, så gør det for din kones skyld' og 'hvis du tror på kærlighed, så lad din mand spise din f**** hver dag'.

Tilbage sidder man fornemmelse af at have oplevet en af de helt store mestre nådesløst bruge sin egen sårbarhed, sorg og vrede som lava i en vulkan af skarpe punchlines.

Næsten to timers mesterklasse.

Chris Rock, 'Total Blackout', Royal Arena, torsdag aften.