30-årige Tore Bonnerup fra Hørning i Midtjylland var torsdag ved at gøre sig klar til en herretur til Samsø med sin far og bror i denne weekend, da der tikkede en mail ind fra det kommunalt ejede Samsø Rederi.

Tore Bonnerup havde for længst købt og betalt færgebilletten, men pludselig krævede Samsø Rederi en ekstrabetaling på 10 procent.

»Da brændstofpriserne globalt er steget meget, betyder det, at Samsø Rederi ser sig nødsaget til at hæve vores priser med 10 procent i forhold til de oprindelige listepriser,« skrev rederiet i mailen til Tore Bonnerup og tusindvis af andre kunder og fortsatte:

»For reservationer foretaget før 23. juni vil brændstoftillæg ikke fremgå af din reservation. Det betyder, at har du købt og betalt din reservation før d. 23. juni, så vil du blive opkrævet de 10 %, når du ankommer til tjek in i færgehavnen, hvor du betaler med kreditkort.«

Tore Bonnerup.
Tore Bonnerup.
Vis mere

Det kan simpelthen ikke være lovligt, tænkte Tore Bonnerup.

»Jeg bestilte min billet for et par måneder siden, og jeg tænkte med det samme: Det er bundulovligt. Min første reaktion var, at det må man altså ikke,« siger Tore Bonnerup og tilføjer:

»Man kan jo ikke bare ændre en aftale, man har betalt, og så stå der med kasseapparatet og sige, at du skal betale ekstra for at komme om bord.«

Samsø Rederi havde i foråret på grund af de stigende brændstofpriser udsigt til et underskud på 2,3 millioner kroner i år.

Derfor indstillede økonomiudvalget i Samsø Kommune, der ejer Samsø Rederi, i april, at der blev indført et brændstoftillæg.

Men Samsø Rederis trafikdirektør, Lars Simon Rieks, erkender nu over for B.T., at der ikke er lovhjemmel til at opkræve tillægget af kunder, der har forudbestilt billetterne.

»Vi har lige ændret, det vi har lavet. Vi skal finde lovhjemlen i vores handelsbetingelser, og dem har vi lige genbesøgt. Der kan vi se, at de kan misforstås, så mens vi snakker lige nu, er vi ved at sende mails ud til alle kunder, der har booket. Vi ændrer det, så dem, der har forudbestilt og betalt deres rejser, selvfølgelig ikke skal betale ekstra,« siger han og tilføjer:

»Ekstrabetalingen kommer kun til at gælde de kunder, der har bestilt, efter vi har meldt de her brændstoftillæg ud.«

Lars Simon Rieks erkender, at der er behov for at stramme op.

»Vi kan godt se, at det (handelsbetingelser, red.) ikke stod 100 procent tydeligt på vores hjemmeside, og det skal selvfølgelig ikke komme kunderne til gene. Det skal stå helt tydeligt i forretningsbetingelserne, hvis man skal kunne opkræve et sådant tillæg, og det mener vi ikke, at det gjorde.«

Kunder, der uretmæssigt er blevet opkrævet brændstoftillægget, der lyder på eksempelvis 50 kroner for en bil i højsæsonen, kan nu få refunderet pengene, oplyser Lars Simon Rieks.

»Det er mange tusinde bookinger, der nu skal ændres. Nu skal vi have et møde om vores interne procedurer, før vi lægger sådan noget op på vores hjemmeside. Vi skal måske lige have kigget vores egne, interne procedurer efter i sømmene,« siger han.

Tore Bonnerup var fredag formiddag nået til Samsø. Han glæder sig over, at hans opråb er blevet hørt.

»Jeg synes, at det er godt, at de nu går ud og siger undskyld. Det kan jo ske, at man laver en fejl, og nu bliver den rettet.«