Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

En jysk storentreprenørs ulovlige og miljøfarlige snyd med forurenede jernbaneskærver i en grusgrav i Vandel øst for Billund er langt mere omfattende end hidtil antaget.

Det hævder et nyt nøglevidne, som siden BTs afsløring af sagen har afgivet officiel forklaring til flere myndigheder.

Den pågældende ønsker ikke sit navn i avisen, men BT kender mandens identitet og har set beviser for hans ansættelse hos Eigil Jensen A/S. BT erfarer, at vidnet er i kontakt med både politiet, Vejle Kommune, Miljøministeriet og Miljøstyrelsen, der alle er involveret i undersøgelser af det, eksperter og branchekilder betegner som den største miljøskandale i Danmark i flere år.

Ifølge vidnets udsagn er flere tusinde ton gamle jernbaneskærver og medfølgende forurening gennem flere år systematisk blevet skjult i både sand, grus og jord, som siden blev solgt til utallige intetanende kunder i grusgraven. Materialer, som siden kan være endt i alt fra køkkenhaver og sandkasser til byggegrunde, hvor giftstoffer fra jernbaneskærver ifølge eksperter kan udgøre en sundhedsrisiko.

- Jeg vil skrive under på, at jeg personligt har blandet mindst 100.000 ton gamle jernbaneskærver i andre materialer, som er solgt i den grusgrav. Og der er flere andre, der har gjort det samme. Det er rigtig, rigtig mange ton, vi taler om, forklarer vidnet.

Vedkommende var indtil 2008 ansat i grusgraven, der drives af entreprenørfirmaet Eigil Jensen A/S på en nedlagt militærbase i Vandel. Her fik han efter eget udsagn ordre på at deltage i det, han selv betegner som systematisk svindel med de forurenede jernbaneskærver.

Eigil Jensen A/S har i årevis aftaget enorme mængder af de gamle sten fra renovering af banestrækninger i hele landet. Ifølge lovgivningen og aftalen med Banedanmark skulle stenene køres til behandling på et godkendt miljøanlæg, men som BT har afsløret, er en stor del i stedet blevet læsset ulovligt af i selskabets grusgrav i Vandel. Her har skærverne ifølge eksperter udgjort en betydelig risiko for både nærmiljøet og grundvandet, som ligger ganske få meter under jordoverfladen. Jernbaneskærver er nemlig efter årtiers togtrafik typisk forurenet med både tungmetaller, pesticidrester, olie og stærkt kræftfremkaldende stoffer, som kan spredes til omgivelserne.

Flere kilder med tilknytning til Eigil Jensen A/S har tidligere forklaret til BT, at en del af de forurenede skærver i grusgraven er blandet i stabilgrus, som siden er solgt og anvendt i byggegrunde i hele landsdelen. Den forklaring bekræftes og udbygges af det nye nøglevidne, som torsdag blev afhørt af Sydøstjyllands Politi, der efterforsker sagen.

- Problemet var, at de (grusgravens ejere, red) solgte langt flere materialer, end vi kunne nå og havde tilladelse til at grave ud af jorden. Så tilsatte vi lige nogle læs skærver, til vi havde det, vi manglede. Det er sket rigtig ofte. Når der var meget travlt, kunne jeg blive sat til at blande hele natten og i weekender for at kunne følge med. De skærver og alt det lort, der følger med dem, er blevet spredt til så mange grunde i hele Jylland. Det er ude over alt, siger vidnet.

Sådan foregik det

For samtlige myndigheder har vidnet beskrevet en nøje planlagt og systematiseret arbejdsgang med de forurenede skærver.

Efter ankomst til grusgraven blev de mange ton sten ifølge vidnets forklaring kørt gennem grusgravens vaskeanlæg for at fjerne et lag karakteristisk snavs, som gør jernbaneskærver lette at genkende. Dette snavs rummer en stor del af skærvernes forurening og blev ifølge vidnet udskilt dels som vådt sand, dels som slam under vasken. Efter en tørreperiode blev begge dele kørt til den anden ende af grusgraven, hvor det blev blandet i henholdsvis frisk sand og muldjord, som er blevet solgt til både private og erhvervskunder, lyder forklaringen. Den såkaldt harpede muldjord bruges typisk i haver og bede, mens sand i teorien kan være endt i alt fra sandkasser til flisegange.

Efter vasken blev skærverne ifølge vidnet ført fra vaskeanlægget via et transportbånd, hvor en særdeles kraftig elektromagnet og en metaldetektor er fastmonteret. Disse indretninger findes stadig på transportbåndet, og deres eneste formål er ifølge den tidligere medarbejder at fjerne store skinneskruer og andet metalaffald fra skærver, inden stenene fortsætter til en stenknuser. På jorden omkring magneten ses stadig adskillige af disse skruer.

Til sidst skal de ofte store jernbaneskærver være blevet knust til den størrelse sten, der i den aktuelle situation manglede for at kunne leve op til efterspørgslen i grusgraven. Ifølge vidnet var der især tale om mindre sten, som udgør en betydelig del af det meget efterspurgte stabilgrus, og som efter vask og knusning var umulige at genkende som forurenede jernbaneskærver.

Afviser hævnmotiv

Myndighedernes nye vidne i sagen blev fyret fra sit job hos Eigil Jensen A/S. Forinden var han blevet syg med depression. Han afviser, at dette på nogen måde har indflydelse på hans udtalelser om begivenhederne i grusgraven.

- Jeg har ikke noget horn i siden på hverken Eigil Jensen A/S eller Kim Jensen (selskabets direktør, red). Jeg var i en situation, hvor jeg ikke kunne møde på arbejde, og så er det klart, at man ikke kan have et job. Jeg har ikke noget ønske om at hævne mig. Men jeg synes, det skal frem i lyset, hvad der er sket, for før eller siden får det konsekvenser for rigtig mange mennesker, der har købt de ting, vi solgte. I dag har jeg selv børn i det område, hvor materialerne er brugt. Det er derfor, jeg vælger at gå til myndighederne nu, selvom jeg så er nødt til at tilstå, at jeg også personligt har medvirket til at bryde loven, siger han.

.
Er du på mobil eller app kan du se et kort over hele snyderiet HER
.

Andre læser også