For 75 år siden åbnede den første McDonald’s. Og trods modvind flyver guldfuglen stadig. Hvorfor? Eksperterne giver dig svaret her.

Vi elsker at hade den. Den såkaldte ’gyldne måge’, der symboliserer fastfoodgiganten McDonald’s. Ikke desto mindre er kædens logo, det store gule ’M’, i dag det mest genkendelige symbol i verden. Foran det kristne kors.

Den 15. maj 2015 er det præcis 75 år siden, brødrene Richard og Maurice McDonald åbnede deres første grillbar i San Bernardino, Californien. Men hvad er det så, den kan, den amerikanske burgerkæde, der i dag har 36.000 restauranter i mere end hundrede lande, og som millioner af mennesker trods skrækfilm om ernæringsmæssige farer og gentagne tilfælde af hærværk alligevel vender tilbage til igen og igen?

Brandingekspert Frederik Preisler, der er kreativ direktør i kommunikations- og reklamebureauet Mensch, forklarer:

»McDonald’s har formået at brændemærke sit brand ind i bevidstheden hos hele den vestlige verdens befolkning. For os er det simpelthen blevet symbolet på fastfood.«

Symbol på imperialisme
Men McDonald’s deler også vandene. Tidligere på året blev McDonald’s placeret på en 305. plads ud af 305, da danskerne blev spurgt, hvilken virksomhed de helst ville arbejde for. Den amerikanske fastfoodkæde har også ofte været et yndet mål for brosten, maling og hærværk ved protester mod globaliseringen, klimaforandringerne eller topmøderne i internationale organisationer.

»McDonald’s er samtidig blevet et ikonisk symbol på amerikansk kultur og for nogle også på amerikansk kulturimperialisme,« siger Frederik Preisler, der dog peger på, at millioner stadig flittigt besøger kæden. Simpelthen fordi man ved, hvad man får.

»I en verden, hvor det bliver sværere og sværere at orientere sig, er det en kæmpe kvalitet, at det er homogent. Man ved, hvad McDonald’s står for, og man ved, hvad det ikke kan. Man vil aldrig få et lødigt måltid efter kostpyramiden. Til gengæld ved tømmermændsplagede og børnefamilier, at det fungerer.«

’Ikke noget man kan leve af’
Den ernæringsmæssige del har fødevareekspert Orla Zinck da heller ikke mange pæne ord tilovers for.

»Man dør ikke af at spise det, men det er ikke noget, man skal leve af. Det er generelt ikke et sundt måltid, uanset hvad de prøver at bilde folk ind,« siger Orla Zinck, der blandt andet har arbejdet ti år i Fødevarestyrelsen.

»Men uanset hvor meget oplysning der har været, og lige meget hvad sundhedsmyndighederne har sagt i årevis, er McDonald’s omsætning og overskud kun steget. Det er svært at sige noget pænt om det, udover at det er en skide god forretning,« siger han.

Faldene salg
De seneste regnskaber har dog afsløret, at salget i McDonald’s de tre første måneder af 2015 faldt med hele 11 pct. til 5.958,9 mio. dollar. ’Den gyldne måge’ vil dog næppe dratte til jorden foreløbig, vurderer Frederik Preisler.

»Der vil stadig være et marked for kombinationen af salt, fedt og sukker. Der er ingen, der praler med at besøge McDonald’s, men det lykkes alligevel at tiltrække et udsnit af hele befolkningen ligegyldigt hvor i verden kæden er,« siger Frederik Preisler.