Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Miljøminister Ida Auken (SF) går nu ind i sagen om den ulovlige opbevaring af flere tusinde ton forurenede jernbaneskærver i en grusgrav i Vandel øst for Billund.

BT har de seneste dage afsløret, hvordan den lokale storentreprenør Eigil Jensen A/S til fare for miljøet har anbragt de gamle sten få meter over en grundvandslomme i grusgraven, der er omgivet af fredet natur, og det får nu ministeren til at iværksætte en undersøgelse.

- Det er helt uacceptabelt, hvis drikkevandet er bragt i fare, og det er meget bekymrende at læse, at det kan være foregået i mange år. Det er ganske enkelt ikke i orden. Derfor skal vi have et overblik over, hvad der er foregået, siger Ida Auken om undersøgelsen, der skal gennemføres af Miljøstyrelsen.

Ifølge ministeren skal undersøgelsen desuden klarlægge, om myndighederne har svigtet i sagen, som flere eksperter frygter kan udvikle sig til den største miljøskandale i flere år.

Vejle Kommune har pligt til at føre tilsyn med aktiviteterne i grusgraven, der ligger gemt for offentligheden på en tidligere militærbase ved den midtjyske by. Trods det opdagede kommunen først det ulovlige lager af forurenede skærver på adressen i december sidste år, da vandværket i nabobyen Randbøldal indsendte en anmeldelse med adskillige billeder af de enorme stenbunker. De havde da ligget på stedet i mindst otte måneder. Ifølge flere kilder, som BT har talt med, har den miljøfarlige aktivitet i grusgraven i realiteten stået på i adskillige år.

- Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at kontakte både Vejle Kommune og Region Syddanmark for at finde ud af, hvad der er op og ned. Det er først og fremmest kommunen, der skal kigges efter i kortene, så vi kan finde ud af, om der er sket svigt i tilsynet. Lovgivningen fungerer kun, hvis myndighederne lever op til deres tilsynspligt, og det er ganske enkelt ikke i orden, hvis de her ting har kunne foregå i årevis uden at blive opdaget, siger Ida Auken.

Ministeren har desuden bedt Miljøstyrelsen undersøge Banedanmarks rolle i sagen. Jernbaneselskabet betaler ofte selskaber som Eigil Jensen A/S for at fjerne gamle jernbaneskærver i forbindelse med sporrenoveringer, men kontrollerer efter eget udsagn ikke, om selskaberne lever op til løfter om, at de forurenede sten behandles miljømæssigt forsvarligt.

Blandt andre tidligere medarbejdere og samarbejdspartnere hos Eigil Jensen A/S fortæller til BT, at selskabet i op til 19 år systematisk har anbragt forurenede skærver i grusgrave, hvorefter stenene er blandet op med sand og grus og solgt som et rent byggemateriale til kunder i store dele af Jylland. Viser det sig at være rigtigt, kan der ifølge Ida Auken blive tale om en endnu mere omfattende undersøgelse. Blandt andet kan der blive behov for at kortlægge udbredelsen af de gamle jernbaneskærver, der typisk indeholder blandt andet pesticider, olierester, tungmetaller og stærkt kræftfremkaldende stoffer fra årtiers togtrafik.

Kim Jensen, der er direktør for Eigil Jensen A/S har erkendt, at der sidste år ulovligt blev anbragt 10.000 ton forurenede jernbaneskærver i grusgraven i Vandel. Han afviser dog alle beskyldninger om, at dette også er sket tidligere, og at skærver bevidst er blandet i andre materialer og solgt.

- Er det sket, er det en fejl, skriver han i en mail til BT.

 

 

 



Andre læser også