Vestre Landsret har afsagt dom i den nisse-krig, der i 2015 brød ud mellem familien Klarborg fra Nordjylland og den tidligere ejer af designvirksomheden Trip Trap, milliardæren Ib Møller.

Det skriver Jyllands-Posten.

Stridighedens omdrejningspunkt har været, hvorvidt virksomheden Rikki Tikki Company, ejet af Trip Trap-millionæren Ib Møller, fra 2015 og frem til 2017 havde ret til at sælge Klarborg-nisserne (tidligere kendt som Trip Trap-nisserne). Efter to års tovtrækkeri de to imellem er der nu faldet dom i sagen i Vestre Landsret, som har givet familien Klarborg medhold i deres anklage om, at Rikki Tikki Company bevidst har solgt nisserne ulovligt.

Uenigheden mellem de to parter startede tilbage i 2015. Rikki Tikki Company havde indtil da forhandlet nisserne under navnet ’Trip Trap-nisser’ de seneste 17 år. De populære nisser er oprindeligt designet af Etly Klarborg, og i oktober 2015 besluttede familie-virksomheden at opsige licensaftalen med Rikki Tikki Company, da Klarborg-famillien fremover ønskede at markedsføre nisserne under eget navn.

Fra aftalens opsigelse den 9. oktober 2015 og to år frem måtte Rikki Tikki Company, ifølge Klarborg-familien, udelukkende sælge ud af sit nisselager og ikke afgive nye ordrer. Det valgte Rikki Tikki Company imidlertidig at gøre, da de mente, at de var i deres gode ret til at fortsætte nisse-salget samt at tage imod nye bestillinger.

Rikki Tikki Company’s misligholdelse af aftalen førte til, at Klarborg-familien lagde sag an mod dem og fik medhold i Sø- og Handelsretten. Den dom er nu blevet stadfæstet af Vestre Landsret, efter at Rikki Tikki Company havde anket den første dom fra Sø- og Handelsretten.

Til Jyllands-Posten udtrykker den kreative direktør Mads Klarborg tilfredshed med sagens udfald, og han oplyser, at familien agter at rejse et erstatningskrav for det ulovlige salg af nisser siden 2015.

Administrerende direktør hos Rikki Tikki Company, Cecilia Winther, forstår ikke landsrettens afgørelse, men glæder sig over, at der er blevet sat et punktum i sagen.

»Det har været et hårdt og trættende forløb, især for vores medarbejdere og kunder. Men på trods af sagens udfald er vi glade for at lægge det bag os nu,« siger hun til Jyllands-Posten.