Lyt til artiklen

Behandlingen af kræftpatienterne er direkte ramt af de store problemer med det nye it-system, Sundhedsplatformen, på Herlev og Gentofte Hospital.

Det fremgår af en intern mail, som en ledende overlæge på Herlev og Gentofte Hospital i lørdags sendte til det lægefagelige personale på sygehuset.

I mailen er en  “top10-liste” over fejl og mangler ved Sundhedsplatformen, der blev indført på de to sygehuse den  21. maj.

Her står, at der siden systemets start har været store udfordringer med at ordinere medicinen korrekt til sygehusenes patienter, og blandt andet er behandlingen af kræftpatienterne også ramt. Eksempelvis nævnes en konkret sag, hvor ordineringen af medicin til en svag patient med feber på grund nedsat immunforsvar ikke blev gennemført, selv om lægen havde skrevet det ind i it-systemet.

Fejlen nåede dog at blive opdaget, således  patienten fik sin medicin alligevel.

Åbenbart er der også problemer med at datomærke ordrerne på kemomedicinen til kræftpatienterne.

»Der opleves udfordringer med datomærkningen af kemoordrer. Der skal derfor være opmærksomhed på at sikre kemoterapi til de fremmødte patienter,« står der i mailen.

Ledende overlæge på Herlev og Gentofte Hospital Peter Sommer Ulriksen forklarer, at flere læger har grædt i ren magteløshed over problemerne, det nye it-system er skyld i.

»Der er en voldsom vrede, frustration og gråd over det her. Lægerne føler simpelthen ikke, at de kan udføre deres arbejde forsvarligt,« siger han.

Formanden for overlægeforeningen Anja Ulrike Mitchell, der ligeledes har sin daglige gang på Herlev Hospital frygter også for behandlingerne.

»Der er blevet indberettet rigtig mange fejl på mange forskellige områder, og der er risiko for, at nogle patienter ikke får eller har fået den rette behandling. Det skaber både frustration og bekymring blandt medarbejderne, men det kan også ramme patientsikkerheden,« siger hun.

Vicedirektør for Gentofte og Herlev Hospital, Steen Werner Hansen, afviser, at patientsikkerheden har været i fare.

»Man kan altid spørge, om vi har været godt nok forberedte. Udfordringen er, at systemet ikke er helt færdigt. Men når de næste hospitaler kommer på, så vil de værste uhensigtsmæssigheder været rettet. På nogle punkter kan vi gøre det bedre end før Sundhedsplatformen. Men vi erkender, at der er problemer, og vi arbejder på at løse dem.«

Der er ikke patienter, der har mistet livet, har fået en forkert behandling, været i fare eller har ventet for lang på behandling?

»Jeg erkender, at der er nogle, der kan synes, at ting tager meget lang tid, fordi der er nogle ting, som ikke glider så let som tidligere. Derfor vil jeg ikke sige, at det hele er rosenrødt, men man fanger de ting, der er inden det rammer patienterne. Og derfor er patientsikkerheden ikke i fare,« siger Steen Werner Hansen.