EU har stoppet en kampagne i Sverige for at få forbrugere til at købe madprodukter, der er hjemmeproduceret. Det er godt for miljøet at købe mad, som er produceret tæt på butikker og forbrugere. Men EU har sat en stopper for en kampagne for nærproduceret mad, som den svenske Livsmiddelverket ville have sat i gang. Det skriver avisen Sydsvenskan.

Kampagnen skulle få svenske forbrugere til at købe grøntsager og frugt, som er produceret tæt ved butikker og forbrugerne.

Men EU-Kommisionen har sat en stopper for kampagnen, da den anser den for at kollidere med aftaler om frihandel.

Derfor er Livsmiddelverket, der svarer til Fødevarestyrelsen i Danmark, stoppet med at opfordre forbrugerne til at købe "nærproduceret" og "nærdyrket" mad.

- Vi har fjernet ordene, da de kan tolkes af kommissionen som en opfordring til at købe lokalt og købe svensk, hvilket vi ikke må, siger Eva Corp fra Livsmiddelverket.



/ritzau/