To garvede herrer lancerer mandag morgen Danmarks nyeste mobilselskab, Plenti, med fri data, adgang til 60 magasiner og aviser og gratis adgang til Tivoli. Mobilkrigen er vendt tilbage til Danmark.

Nej, mareridtet er slet ikke ovre - faktisk vender det nu tilbage. Manden, der formåede at ryste de store teleselskaber og udløste direktørfyringer hos dem, er nu klar til at genoptage kampen, og han gør det i samarbejde med en anden veteran med mange års erfaring med at genere de store.

Mandag morgen åbner Danmarks nyeste mobilselskab, Plenti, med Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge og Fullrate-stifter Peter Mægbæk ved roret, og dermed blusser mobilkrigen op igen efter mere end et års ro, hvor priserne sågar er begyndt at stige, ved at TDC, Telenor, Telia og »3« alle har fjernet de billigste abonnementer.

Fri tale, fri data og 60 magasiner og aviser

Morten Strunge og Peter Mægbæk, der begge forlængst er fri af deres kontraktmæssige forpligtelser over for TDC, som både købte Onfone og Fullrate, har flere garvede kræfter med sig, når de rykker ud med det enklest tænkelige: Plenti har kun ét abonnement på hylden, det koster 199 kroner om måneden, og det er med fri tale og frit dataforbrug.

Med i pakken kommer ubegrænset adgang til alle ugebladsgiganterne Allers og Egmonts digitale magasiner (henholdsvis Se & Hør og Femina samt Euroman og Alt for damerne), i alt over 60 ugeblade og magasiner. Også Morten Strunges egen e-bogs- og lydbogstjeneste, Mofibo, er automatisk med, hvortil kommer adgang til alle artikler på Berlingskes B.dk samt Ekstra-Bladets eb.dk. Alle Plenti-mobilkunder bliver automatisk oprettet som brugere på langt de fleste produkter i pakken. Endelig giver abonnementet fri adgang til Tivoli.

»Det vil lægge alle de andre teleselskaber ned. Det er første gang nogen sinde, at man kun har ét produkt. Det er seks år siden, at jeg startede Onfone, og der er ikke sket noget revolutionerende siden i telebranchen,« siger Morten Strunge, som i maj 2011 solgte sit succesrige lavprismobilselskab Onfone til TDC for 300 millioner kroner, til Berlingske.

Plenti bruger »3«s mobilnet og vil hverken sælge telefoner eller være i butikker. Alt sker online og handler udelukkende om det ene abonnement.

Målet er 100.000 kunder på to år

»Vi mener, at vi vil revolutionere markedet ved at give fri data og fri tale og så tale om det interessante, nemlig indholdet. Ambitionen er efter det første par år at have 100.000 kunder. Det kan sagtens løbe rundt - også med det halve. Vi har fået en god aftale med »3« og har stærke samarbejdspartnere, som bakker konstruktivt op om forretningen, fordi de også gerne vil ud til flere med deres produkter,« siger Peter Mægbæk, som er administrerende direktør i Plenti, mens Morten Strunge midlertidigt er bestyrelsesformand og medinvestor.

Dem er der flere af - også med lang erfaring. Rasmus Busk, indtil august 2015 administrerende direktør for TDCs mobilselskab Telmore, og Henrik Ravn, tidligere nordisk direktør for SBS, er med bag linierne i Plenti, hvis målgruppe er de 25-50-årige, som er vant til den digitale verden.

Plenti har bevidst fravalgt at have musik og video i abonnementet.

»Danskerne abonnerer alligevel selv på Spotify og Netflix. Men vi interesserer os da også for TV-verdenen og skal finde en vej ind, hvilket Henrik Ravn skal hjælpe os med, så vi i fremtiden måske kan lave nogle spændende produkter,« siger Peter Mægbæk.

Udfordringen bliver at forklare det hele

De to stiftere, som har rumsteret med planerne siden sommeren 2015, er klar over, at de står over for »en stor forklaringsøvelse«, som Peter Mægbæk kalder det.

»Øvelsen bliver at forklare indholdet af abonnementet, så danskerne forstår konceptet. Lykkes det, skal vi nok få den succes, som vi gerne vil have. Vi kortslutter hele de store selskabers abonnementsfilosofi, hvor fokus udelukkende er på antallet af minutter og gigabyte data. Det er uopfindsomt. Telemarkedet er præget af en lidt protektionistisk adfærd og er de seneste år gået i stå. At tale gigabyte og timer er som at sælge elastik i metermål,« mener Peter Mægbæk.

De fire store teleselskaber har i årevis købt generende lavprisselskaber op i forsøget på at stoppe priskrigen, som udhulede deres indtjening og - ifølge Telenor-direktør Jesper Hansen - har kostet dem fem milliarder kroner på fem år. Selv om alle var enige om, at Onfone måtte gå planken ud, valgte daværende TDC-topchef Henrik Poulsen alligevel i 2011 at købe Onfone for at få stoppet tyveriet af mobilkunder, som havde drevet de store til vanvid samt kostet flere direktører deres job. TDC kunne samtidig flytte de 170.000 Onfone-kunder fra Telenors net over på sit eget.

Strunge: TDC, Telenor og Telia skal levere kunderne

TDCs nuværende topchef, Pernille Erenbjerg, slog ved fremlæggelsen i januar i år af TDCs nye treårsstrategi fast, at TDC skruer op for priserne, så det ikke bliver på TDCs net, at nye lavprisselskaber som Onfone får fodfæste og dermed ødelægger forretningen.

»Det betyder, at vi vil miste kunder, og at der vil være kontrakter, som vi ikke vil vinde. Vi har således allerede mistet en stor kunde, »3«, som nu lejer sig ind hos Telia. Men jeg tror, at det over tid vil føre til en sundere forretning i Danmark,« siger hun.

»3« har gennem alle år haft en aftale med TDC, så »3«-kunders mobiltelefoner automatisk hoppede over på TDCs net, hvis »3«s eget net ikke dækkede ordentligt i et område. Men Telia kom med et bedre tilbud, og »3« er derfor skiftet - et stort tab for TDC.

Plentis aftale med »3« giver ifølge Morten Strunge god mening for alle, selv om »3« har sit eget, aggressive lavprisselskab, Oister.

»Det svære ville være, hvis lavede et Oister 2. Men vi vender det på hovedet ved at bygge på det indhold, som vi leverer til kunderne. Det betyder, at abonnementsprisen er højere. »3« har sit eget »3«-varemærke og lavprismærket Oister, så Plenti er et sindssygt godt match. Vi vil nok tage kunderne fra Telia, Telenor og TDC - og »3« har jo et mobilnet, som gerne skal fyldes op,« siger Morten Strunge med et smil.

Udlandstelefoni ikke på plads endnu

I november 2015 åbnede tre garvede branchefolk med en anden Fullrate-stifter Stig Myken i spidsen en ny internetleverandør, Hiper, som udelukkende satser på at levere bredbåndsforbindelser til danskerne gennem alle de net - fibernet, kabel-TV-net og fastnet -, som Hiper kan købe sig adgang til. Stig Myken lovede over for Berlingske at ruske op i bredbåndsmarkedet med en aggressiv tilgang på både priser og hastigheder og satser på at runde 10.000 kunder inden udgangen af 2016.

Udlandstakster hos Plenti er et endnu uløst problem, men Peter Mægbæk forventer »inden sommerferien« at have et tilkøbsprodukt klar, som vil ligge på linie med - »men ikke nødvendigvis være det samme som« - »3«s succesrige 3LikeHome, hvor »3«s kunder kan bruge deres danske taletid og datamængde i lidt over 25 andre lande, som om de var i Danmark.

Plenti og de 18 medarbejdere har siden 1. november haft til huse på 300 kvadratmeter nær Nørrebro Station i København.

»Hvis dette tager fra, skal vi være det dobbelt antal medarbejdere, og så skal vi flytte,« konstaterer Peter Mægbæk.

Morten Strunge understreger, at han denne gang holder sig i baggrunden, når det hele begynder at rulle.

»Det er sindssygt spændende at være med i opstarten, men det er vigtigt for mig ikke at være en del af driften. Jeg har rigeligt i Mofibo, som nu har 100.000 betalende kunder i Danmark, går stille frem i Sverige og for en måned siden blev lanceret i Holland. Danskerne læser 100.000 bøger og hører 55 millioner minutter lydbøger hos os om måneden. Der er en digital parathed. Der er bare nogen, der skal fortælle historien for at komme ud til massemarkedet,« siger Morten Strunge.