Budgettet for kundeservice er sprængt hos firmaet DanID, der står bag NemID. Det skyldes især, at mange ringer ind med problemer, som slet ikke skal løses med en supporter i røret. Det har fået firmaet til at sætte en ventetid på fem minutter, som skal få flere at lægge røret før ventemusikken er færdig. Formålet med at indføre en ventetid på fem minutter er, at flere at kunderne skal falde fra i køen og i stedet forsøge at løse problemet selv på internettet. Faktisk er langt de fleste af henvendelserne til NemID's kundeservice noget man selv kan ordne på firmaets hjemmeside.

Bt.dk har fået listen over de emner folk oftest ringer til kundeservice med.

1. Brugt midlertidigt kodeord
Størstedelen af henvendelserne vedrører det midlertidige kodeord man får tilsendt, når man første gang skal bruge sit NemID.

- Vi har gjort proceduren så simpel som muligt, men folk kan stadig have svært ved at finde ud af, hvilke kodeord man skal bruge hvor, fordi det er første gang de bruger systemet. Det er svært at ændre noget på proceduren, fortæller Jette Knudsen, kommunikationschef ved DanID.

Hvis man har brugt den midlertidige kode forkert er der dog ingen grund til at ringe til kundeservice. Her kan du bestille nyt kodeord, og læse hvordan du skal bruge det.

2. Problemer med tilladelser
Det næststørste problem handler om tilladelse af brugen af NemID på flere forskellige hjemmesider. Der er nemlig forskel på, hvor man bestiller sit NemID. Hvis du bestiller det i din bank eller via din netbank, så giver dit NemID ikke automatisk tilladelse til at bruge det hos det offentlige, eller omvendt. Det skal du i begge tilfælde give tilladelse til, første gang du logger på.

Hvis du ikke fik givet tilladelse til brug på andre sider, første gang du loggede på, er der dog ingen grund til at kontakte kundeservice.
Her kan du få en vejledning i, hvordan du ændrer tilladelserne.

3. Produktinformation om NemID
Denne kategori dækker over en bred skare af spørgsmål. Det er spørgsmål fra folk, der ikke har brug for egentlig vejledning, men som spørger om ting uden for supporternes felt.

- Det er lidt en skraldespandskategori, som er svær at definere, fordi mange ringer ind med ting som supporterne ikke kan hjælpe med. Før man ringer ind, kan det derfor være en god idé at tænke over, hvad det er man har brug for hjælp til, siger Jette Knudsen.

Her kan du finde de fleste informationer om NemID.

4. Aktivering af NemID
Først på fjerdepladsen over mest stillede spørgsmål finder man et emne, der ligger inden for supporternes område, nemlig aktivering af NemID.

- Her er det helt i orden, at man kontakter kundeservice, for hvis man er gået i stå i aktiveringsprocessen, er det kun supporterne der kan hjælpe én videre, fortæller Jette Knudsen fra DanID.

5. Glemt adgangskode
Mange henvender sig til kundeservice, fordi de har glemt adgangskoden til NemID. Men også her kan man altså selv fikse problemet på NemID's hjemmeside. En ny telefonsvarer hos NemID, som man møder, før man får en supporter i røret, skal nu gøre opmærksom på, at adgangskoder er noget man selv skal forny på hjemmesiden.

Her kan du få en ny adgangskode.

Hvis du fortsat har brug for hjælp, kan du ringe på telefonnummeret 80 30 70 50. NemID's kundeservice har åbent fra 8.30 til 20.00.