Har du fået annulleret dit computer-køb af Føtex? Så hører BT meget gerne fra dig. Kontakt os på 1929@bt.dk eller på vores Facebook-side.

Da Føtex i sidste uge annoncerede med et tilbud på en bærbar computer fra Acer, var mange hurtige til at slå til. Der var bare et problem. Føtex var kommet til at sælge computeren 5.000 kroner for billigt.

Derfor sendte Føtex kort efter en mail til køberne af computeren, om at deres køb var annulleret. Men så let slipper Føtex formentlig ikke. Forbrugerrådet mener nemlig, at Føtex har indgået en bindende aftale med forbrugeren, så snart varen er købt.

Computerens normalpris er 7.199 kroner, men fredag kunne den altså købes til 2.199 kroner, og det tilbud benyttede flere kunder sig af. Præcis hvor mange, der nåede at benytte tilbuddet, vides ikke, da Dansk Supermarked, som ejer Føtex, ikke vil komme med et tal. Her bekræfter man blot, at man har annulleret en række bestillinger og er i gang med at undersøge sagen og hver enkel bestilling.

BT er blevet gjort opmærksom på sagen af en forbruger, som efter købet af computeren skuffet har måttet modtage en mail med en annullering af ordren. Føtex siger, at der er tale om 'en åbenlys prisfejl'.

Men det er ifølge seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Tina Dhanda Kalsi, ligegyldigt. Så snart en forbruger har købt en vare, er Føtex forpligtet til at sælge varen til den aftalte pris.

»Når man går ind på en hjemmeside og køber noget til en aftalt pris, så er der indgået en bindende aftale mellem parterne. Så har man ret til at få computeren til oplyste pris,« siger Tina Dhanda Kalsi til BT.

Føtex lægger ord i munden på forbrugeren

I mailen, som Føtex sendte ud, da de annullerede ordren, står der blandt andet, at ‘det er urealistisk, at en computer med de specifikationer skulle være på tilbud til 2.199 kroner.’

Og netop den formulering mener Tina Dhanda Kalsi, at Føtex bruger for at dække sig ind og lægge ord i munden på forbrugeren. I sager som denne er det springende punkt nemlig, om forbrugeren har handlet i god eller i ond tro.

»Det handler om, hvorvidt forbrugeren har handlet i god tro og ikke bevidst udnyttet en eventuel fejl,« siger Tina Dhanda Kalsi.

Bevisbyrden for at påvise, at forbrugeren har handlet i ond tro ligger hos Føtex, og det kan de få svært ved at bevise, mener Tina Dhanda Kalsi.

»På Føtex’ hjemmeside er der andre computere fra Acer til omkring 2.000 kroner. Jeg er ikke computerekspert, så jeg tænker ikke over, at det er urealistisk, at denne computer kan købes til 2.199 kroner,« siger Tina Dhanda Kalsi.

Hun mener, at man som forbruger har ret til at modtage computeren til aftalte pris. Derfor opfordrer hun købere af computeren til at fastholde købet.

»Jeg vil opfordre folk, der har købt computeren i god tro til at sende en mail til Føtex, hvor man skriver, at man fastholder købet, og at man har handlet i god tro. Hvis ikke det virker, vil jeg opfordre til at indgive en klage til Forbrugerklagenævnet,« siger Tina Dhanda Kalsi.

Føtex beklager

I en mail til BT bekræfter Dansk Supermarked, at en række bestillinger er blevet annulleret, men indtil fejlen er undersøgt, vil man ikke udtale sig yderligere om sagen.

»Det er korrekt, at vi har annulleret en række bestillinger, der er afgivet, da der efter vores opfattelse var tale om en åbenlys prisfejl. Det er naturligvis beklageligt, og vi er gået i gang med at undersøge, hvordan fejlen kunne ske. Vi vil samtidig gennemgå hver enkel bestilling og vende tilbage til de berørte kunder,« skriver Dansk Supermarked i en mail til BT.

Har du fået annulleret dit computer-køb af Føtex? Så hører BT meget gerne fra dig. Kontakt os på 1929@bt.dk eller på vores Facebook-side.