Andy Schlecks længe ventede comeback blandt de forreste i cykelfeltet lader vente på sig. Og comebacket kommer aldrig, hvis Andy Schleck ikke indser, at der skal hårdt arbejde til, hvis han igen vil have den gule trøje inden for række.

Det siger Andy Schlecks ven og sportsdirektør på Trek Factory Racing, Kim Andersen.

- Andy er stadigvæk meget ung og kan sagtens nå til tops igen. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Men det kræver et stort stykke arbejde fra hans side. Og det kræver mere, end han har været vant til, fordi han tidligere har haft det så let. Hvornår det sker, kan jeg ikke sige, men jeg tror, det kunne ske nu, siger Kim Andersen.

Comebacket blev lanceret i sidste sæson, hvor Schleck efter en personlig nedtur vendte tilbage til cyklen og asfalten. Lysten til at cykle og konkurrere havde været helt væk, og pludselig var det ikke længere nemt at køre stærkt længere, som han ellers tidligere havde oplevet.

2013 blev derfor ingen succes, og Andy Schleck fik det lidet flatterende øgenavn ’Abandy’ som en vittighed over det engelske ord for at udgå fra et løb ’abandon’. Hvis ikke Andy udgik fra løbene, kom han i mål blandt de sidste og var tættere på ’lanterne rouge’ end på førertrøjen. Det var et særsyn i forhold til den Andy Schleck, som er blevet nummer to i Tour de France og på efterkrav har fået tildelt Tour de France-sejren i 2010.

- Andy er bare et andet levemenneske end andre stjerner. Han er ikke Lance Armstrong eller Ivan Basso, som bare bankede derudad og trænede hele tiden. Andy lever også livet, forklarer Kim Andersen.

I sidste uges Paris-Nice lå Andy Schleck igen og kæmpede blandt de bagerste ryttere i feltet. Fremgangen er svær at spore. Hvor længe skal vi blive ved med at tro på, at Andy Schleck bliver rigtig stor igen?

- Det må I selv om. Det er egentlig ikke vores problem. Det er derimod et valg, som han selv skal kæmpe med. Det er Andys karriere. Det er hverken din, min, Danmarks eller Luxembourgs karriere. Det er ham selv, der skal sørge for det. Lad os nu sige, at det bliver, som det er. Så har han vundet dét, han har vundet. Der er ingen tvivl om, at han har haft en meget tidlig karriere, hvor han har kørt stærkt, og det kan mærkes nu. Han har altid været en speciel type, og han er kommet let til det hele.

Den 28-årige luxembourger blev for nylig far for første gang. Det gik ud over træningen, som ellers havde været god i hele januar. I cykelsporten går der jævnligt historier om, at cykelryttere ikke overværer fødslen af deres børn, fordi de er ude og køre løb eller er på træningslejr. Sådan prioriterer Andy Schleck ikke. I perioder vælger han andet end cyklingen til.

Det kom også til udtryk sidste år, hvor han manglede sin bror på landevejen.

- Han arbejdede rigtig hårdt i lange perioder, og det lykkedes til dels at være klar til Tour de France sidste år, hvor han trods alt blev nummer 20. Han var på vej. Men så kom der så mange ting igen sidste efterår, hvor Fränk Schleck ikke fik lov til at køre, hvilket ødelagde det hele igen, og så skal det opbygges på ny.

Kim Andersen håber på, at Andy Schleck har fundet sine rigtige rammer med sit nye familieliv, og at alvoren er gået op for ham, hvis han igen vil bejle til sejren i Tour de France. Schleck skal selv træffe valget.

- Jeg tror, at han arbejder så meget, at han kommer til at være med ’helt deroppe’. Men det er svært, når han har været vant til ikke at arbejde så meget og så alligevel være med i toppen. Nu skal han til at arbejde for at være med i toppen, og det skal han først lige forstå.

I denne sæson er Andy Schleck igen forenet med Fränk Schleck, som er tilbage efter endt dopingkarantæne. Fränk Schleck viste stigende formkurve i Paris-Nice og ligner lige nu den bedste af de to brødre. Kim Andersen har slet ikke kig på Tour de France-taktikken endnu, men skulle han vælge i dag, bliver det med Fränk som kaptajn og Andy som hjælperytter.

- Som situationen er lige nu, ville det være Fränk, der skulle være kaptajn, for Andy kan jo ikke følge med de forreste. Men jeg håber ikke, at situationen er sådan om tre måneder. Jeg håber, at vi kan komme tilbage til den situation, hvor vi har to stjerneryttere, som kan følge med opad, og så de kan deles om kaptajnrollen.