Musik.bt.dk har smuglyttet til det kommende AC/DC-album 'Black Ice' og serverer her det umiddelbare indtryk nummer for nummer.
1. 'Rock'n'Roll Train'
Nu skal man passe på med at sammenligne nye AC/DC-numre med de sande helligdomme fra bagkataloget. Men introen her er ikke ulig 'Highway To Hell' nummeret, omend grundbeatet nok mere er à la 'Let's Give It Up' fra 'For Those About To Rock'. En naturlig førstesingle, hvor alt er ... AC/DC varemærke: beat, trommer, riff, solo, kor, vokaler, lyrik. Og sangtitel.
2. 'Skies On Fire'
Trommebeat-intro med et markant touch af Brendan O'Brien anno The Black Crowes (hvis første par plader, O'Brien agerede lydtekniker på). Tungt og drevent med visse associationer til AC/DC 80'er-epoken henad 'For Those About To Rock' og 'Flick of the Switch'.
3. 'Big Jack'
Ingen relation til den klassiske bluesfrækkert 'The Jack' fra Bon Scott-æraen i midt-70'erne. Nej, vi er tilbage i uptempo med en bærende energi som 'Shoot To Thrill' fra 1980-mesterværket 'Back In Black', mens arrangement, kor og kvalitet mere er som senere 80'er - eller 90'er - AC/DC. Solid solo fra Angus. Skarp slutning.
4. 'Anything Goes'
Ikke et Guns N' Roses covernummer, nej! Ret 70'er agtigt med en lettere og mere poppet feel (endda tilsat lidt tambourin, her og der). Mere som gode gamle Slade og Suzy Quatro end AC/DC-albumklassikere som 'Let There Be Rock' eller 'Highway To Hell'! Mulig mainstream radiosingle, velsagtens.
5. 'War Machine'
Bas og trommeintro, der i et kort sekund giver associationer til den gamle 'Live Wire', men som med skarpe Angus-klimp hurtigt bygges op til noget kraftfuldt og bastant, der bliver til en midtempo-rocker med et break á la 'Sin City', dog mere powerfuldt og næsten dystert her. Meget markant bas-indsats fra den bundsolide pumpestation Cliff Williams.
6. 'Smash N' Groove'
Tilbage til det langsommere, tungere og drevne groove, tilsat skarp Angus-guitarsolo og klassisk AC/DC-kor.
7. 'Spoilin' For A Fight'
Jo, titlen holder hvad den lover! Albummets umiddelbart bedste nummer! Klasseriff og fed kickstart med groove, beat, energi og guitarlir og vokal à la albumperlerne 'Highway to Hell' og 'Back in Black'! Frækt, pågående, energisk... AC/DC!
8. 'Wheels'
Direkte overgang fra 'Spoilin' For A Fight' og som holder tempoet, men lidt mere som et miks af 'Highway To Hell'/'Back In Black'-epoken, der fusioneres med 90'ernes AC/DC anno 'Blow Up Your Video'. Et nummer, der rykkede meget mere ved andet gennemlyt. Handler vist ikke specifikt om hverken hjul eller biler, men mere om kvinder.
9. 'Decibel'
Tilbage i det mere laid-backede, 'sexy' AC/DC groove med arketypisk Brian Johnson-vokal. Handler vist ikke specifikt om volumeknapper eller højttaleranlæg, men mere om kvinder.
10. 'Stormy May Day'
Indledes med en ret rusten slideguitar, men er ikke det rene bluesnummer, som sangtitlen ellers lægger op til (jvf. bluesstandarden 'Stormy Monday', naturligvis). Men går fra det stemningsfulde slideintro over i et mere langsomt, gyngende rockgroove, hvor slideguitaren fint underbygger stemningen.
11, 'She Likes Rock N' Roll'
Markant riff på et levende og rytmisk groove, men med det klassiske AC/DC-kor- og omkvæd. Skal der - igen - sammenlignes med tidligere epoker må dette nummer være henad midt-80'ernes 'Flick of the Switch' og 'Fly On The Wall'.
12. 'Money Made'
Lidt á la det halvmystiske nummer 'Danger' fra 'Fly On The Wall', måske!? Sløvt, dvaskt tempo og kunne måske lyde som et fyldnummer. Ved første gennemlyt, ihvertfald.
13. 'Rock N' Roll Dream'
Stille og nærmest blid start på et nummer, der snart kører op i kontant midtempo og så ned igen. Det tætteste, at vi når på en rockballade på dette album og et muligt mainstream radiohit, kan man tænke sig.
14. 'Rocking All The Way'
Næststidste nummer på pladen og tid til at vende tilbage til den vaskeægte varemærke AC/DC med reel rock'n'roll riffin', rustne Brian Johnson vokaler og igen i det gode midtempo à la 'Highway To Hell'/'Back In Black', hvis vi en sidste gang lige skal jævnføre med de to albumperler i denne gennemgang. Mere løssluppent og med et sejt Angus Young-solostykke. Handler vist ikke bare om rock'n'roll, men også en hel del om kvinder.
15. 'Black Ice'
Titelnummeret afrunder albummet lidt på samme måde som det titelnummeret gjorde det på 'Ballbreaker'. Et meget energisk og bastant nummer, krydret med offensive guitarriffs.
