Enten ved du helt præcis, hvad der står på de store grønprikkede billeder på Rådhuspladsen i København. Eller også må du gætte dig frem. Det hele afhænger af, om du er farveblind eller ej.

Det er, så vidt vides, første gang, der lanceres en kampagne, hvor kun farveblinde i virkeligheden kan fange pointen, og alle andre har, indtil nu, måtte vente på at se det gemte budskab.

Mikkel Mortensen er blandt de ti procent af mænd og den halve procent af kvinder, der er farveblinde i Danmark. Og det er helt udsædvandligt kun disse mennesker, som det globale brand, der står bag kampagnen, henvender sig til.

»Jeg synes faktisk, det er meget fedt, at der er nogen, der tør gå ud og lave en markedsføringskampagne, hvor man henvender sig specifikt til farveblinde,« forklarer Mikkel Mortensen, der er farveblind.

De såkaldte Ishihara-billeder blev opfundet i 1917 af en japansk professor, som billederne også er opkaldt efter. Og stadig den dag i dag bruges Ishihara-billeder til at teste for farveblindhed.

Ishihara-billederne på Rådhus Pladsen skjuler for - ikke farveblinde - budskabet om, at læskedrikgiganten Coca-Cola d. 1. januar 2016 lancerer en ny cola, der er sødet med sukker og steviaekstrakt fra steviaplanten. Den nye cola indeholder 35 % færre kalorier end en almindelig cola.

»Jeg synes, kampagnen er ret fin og ret god. Det er en fin måde at sætte fokus på en sag. Den er sat i verden for at skabe opmærksomhed, og den er sat i verden for at få folk til at undres og tease det nye produkt,« forklarer reklameekspert Flemming Møldrup.

Se i indslaget herover, om du kan tyde budskabet i de grønne prikker.