Finansmanden Lars Seier Christensen er den nye stærke mand i ejerkredsen i selskabet bag FC København. Og han har store visioner for fodboldklubben.

»Vi skal arbejde markant på at få en stærkere rolle i København. Det forpligter at hedde 'København'. Vi skal være en kulturbærende institution. Jeg så gerne, at der var 10.000 flere tilskuere hver gang.«

Sådan siger den danske rigmand bag Saxo Bank i podcasten 'Lars Christensens Verden', som er navngivet efter værten Lars Christensen fra mediet Euroinvestor.

Lars Seier Christensen, som i marts købte 22,55 procent af aktierne i Parken Sport & Entertainment for omkring 222 millioner kroner, uddyber:

Lars Seier er den nye stærke mand i Parken.
Lars Seier er den nye stærke mand i Parken. Foto: LINDA KASTRUP
Vis mere

»Vi har nogle meget dedikerede fans, men vi har ikke så godt fat i københavnerne, som vi burde have. Jeg vil gerne have, at det bliver, ligesom man ser det i FC Barcelona eller Real Madrid eller Liverpool. Her har man generationer af folk, der har sæsonkort til klubbens kampe.«

Lars Seier Christensen siger, at han for at opnå dette mål er villig til at bruge sit personlige brand for at gøre klubben mere synlig, som man eksempelvis så det i den periode, hvor Flemming Østergaard tegnede klubben og forretningen udadtil under navnet Don Ø.

»Jeg vil gerne hjælpe med det. Jeg tror, jeg kan bidrage med noget der. Jeg er relativt synlig i forskellige sammenhænge. I Don Ø's tid gjorde man det på en måde. Man skal ikke forvente, at jeg bliver en kopi af det dengang. Men jeg er jo reelt fan af FCK og har været det, siden jeg kom tilbage til Danmark i 1995.«

Mest afgørende for FCK's succes er dog, at klubben vedbliver med at have international succes - helst i Champions League - som i første omgang kommer gennem at vinde det danske mesterskab, mener FCK's 'Don S':

FCK's Viktor Fischer og Robert Skov.
FCK's Viktor Fischer og Robert Skov. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»Hvis man ikke kommer med i noget som helst internationalt, så vil man skulle lave rigtig mange gode transferer alene for at gå i break-even. Det er vigtigere at vinde DM og komme med i CL, hvor man kan tjene en kvart milliard kroner. Europa League er også rigtig godt.«

Den farverige finansmand siger også, at han gerne skruer op for det økonomiske budget i fodbolddelen af Parken Sport & Entertainments forretninger, som også tæller Lalandia og Telia Parken med tilhørende kontorbygninger. Som han før har luftet, ser han en klub som FC Porto, som i år er Champions League-kvartfinalen, som et forbillede for FCK.

»Jeg mener, at der er potentiale for, at vi kan tjene flere penge også på transferer. Vi har en god scene at udstille på på niveauet lige under de store scener i London, Manchester og Barcelona og så videre. Folk som Robert Skov skal jo en eller anden dag videre både for deres egen, men også for klubbens skyld,« siger Seier Christensen:

»FC Porto har i de sidste 15 år tjent over tre milliarder kroner på at sælge spillere. De bruger også penge på at købe gode unge spillere. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle lave 'en FC Porto' over tid. Det vil nok kræve en yderligere investering. Men vi har jo en nettoindtægt på vores transferer. Hvis man bruger nogle flere penge, vil man tilsvarende få flere ind.«