Kritisk journalist i DSB-skandale får hug

Journalist Lars Abild - som er central i Waterfront-sagen - har opført sig belastende og hadsk overfor DSB, konkluderer statens advokat. I går fik Abild dog alligevel en undskyldning. Statens advokat, kammeradvokat Karsten Hagel-Sørensen, er ikke blid i sin kritik af også journalist Lars Abild, der er omdrejningspunkt i de mange skandaler om kommunikationsfirmaet Waterfront. Til trods for, at DSB fik Abild ansat, så hans journalistik blev hæmmet, undlod at give ham de papirer, han havde krav på, og, værst af alt, spredte usande historier om, at han fik penge af DSBs konkurrent Arriva, skal DSB ikke betale erstatning til Abild, konkluderer Kammeradvokaten. - Jeg henviser herved til, at Lars Abild ved sin egen adfærd har medvirket til at skabe en situation, der af DSB's medarbejdere må anses for at være usædvanligt stressende og belastende, skriver Kammeradvokaten. Også advokatfirmaet Bruun og Hjejle, der har undersøgt sagen, konkluderer, at “indhold og tone i en række af Lars Abilds henvendelser til DSB afviger fra det, der må anses for rimeligt og normalt." Statens advokat bemærker især, at Lars Abild skrev til Forbrugerrådets direktør og kritiserede rådets ansættelse af DSB's pressechef Claus Dithmer som ny kommunikationschef i Forbrugerrådet. - En ganske grænseoverskridende hadsk henvendelse fra Lars Abild til direktøren, skriver Kammeradvokaten. I mailen fra Lars Abild til Forbrugerrådets direktør hedder det om Claus Dithmer: - Har den - i mine øjne - svaghed, at han enten ansporer til eller i al fald deltager, når der skal lyves …, skriver Lars Abild i mailen. Journalist Lars Abild mener ikke, han er “hadsk”; - Det er kammeradvokatens opfattelse. Det er korrekt, at jeg har taget boksehandskerne på, når jeg har skrevet til Claus Dithmer. Han har opført sig fuldstændig utilstedeligt ved at kontakte DR, hvor jeg på et tidspunkt arbejdede, for at sige, at jeg var blevet fyret og var lønnet af Arriva. Han er et af de mindst sympatiske mennesker, jeg har mødt, siger Lars Abild. Lars Abild modtog i går, efter opfordring fra kammeradvokaten, en undskyldning fra Kammeradvokaten for at DSB har skjult mails og spredt private helbredsoplysninger om Lars Abild. Det fremgår også af den advokatundersøgelse om sagen, der blev offentliggjort i går, at DSB allerede i allerede i 2007 overvejede at ansætte journalist Lars Abild i et forsøg på at få sat en stopper for hans utallige kritiske artikler om DSB. Den 19. april 2007 sendte daværende direktør Søren Eriksen en mail til kommunikationschef Anna Vinding med et link til en artikel i Berlingske og en opfordring til, at hvis Abild, der dengang arbejdede på Berlingske, er i “klemme” - på avisen - “bør vi overveje at ansætte ham. Måske bør vi prøve at hente ham under alle omstændigheder?.” Hvorpå Vinding svarede, at hvis DSB “ikke kunne vinde” over Abild, så måtte han “købes” - "If you can't beat them, buy them" og hun tilføjede: "Det ville være noget af en integrationsopgave.” Tre minutter efter svarede Søren Eriksen: “Præcis. Og det med at integrere er vi jo gode til.” Hændelsesforløbet fremgår af den undersøgelse om DSBs samarbejde med Waterfront, der i går blev offentliggjort, og det styrker konklusionen om, at netop Søren Eriksen på DSBs vegne og Waterfront to år senere “i forståelse” nåede til enighed om at lade Abild ansætte hos Waterfront, så han kunne præges til at skrive pænere om DSB. Abild havde i årevis drevet statsbanerne til vanvid med mails, anmodninger om aktindsigt og utallige artikler. Tidligere direktør Søren Eriksen har forklaret de advokater, der har undersøgt sagen, at hans idé ikke skyldes “Lars Abilds kritiske tilgang til DSB, men tværtimod hans viden om virksomheden.”