Rema 1000 har haft rigtig travlt med at åbne butikker i Danmark.

Især efter Aldi lukkede, er det gået rigtig stærkt. Nu peger professor på, hvordan det har været muligt.

»De høster marginer i Norge og bruger overskuddet til at vokse i udlandet. Særligt i Danmark,« siger Per Ingvar Olsen, professor på den norske Handelshøjskole, ifølge den norske avis Nettavisen.

Altså skulle det være vores nordiske naboers skyld, at der dukker Rema 1000-butikker op på flere og flere gadehjørner.

Ifølge den norske avis er dagligvaregiganten Reitan, som ejer Rema 1000, rigtig velhavende. Han siger, det er det samme med Norgesgruppen, der ejer haldelen af Dagrofa, som har butikkerne Meny og Spar. De kan også udvidet i Danmark og andre lande. Om Rema 1000s ejer siger Olsen:

»Det er det, der har gjort, at Reitan har kunnet købe alle de Aldi-butikker i Danmark.«

Det er dog en udlægning, man ikke mener, der er hold i hos Reitan. 

»Rema 1000 har været i Danmark siden 1994, og væksten der er selvfinansieret af den danske virksomhed. Ikke af marginer i Norge,« siger den norske kommunikationschef Øyvind Breivik. 

Det er særligt ved Rema 1000s store opkøb af Aldis butikker, at professor mener, kæden har haft gavn af sin norske ejers finanser.
Det er særligt ved Rema 1000s store opkøb af Aldis butikker, at professor mener, kæden har haft gavn af sin norske ejers finanser. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Vis mere

Dertil spørger den norske journalist, om det vil sige, at ikke en enkelt norsktjent krone er brugt på at ekspandere i Danmark:

»Hvis du ser i regnskabstallene for Rema 1000 Danmark, vil du se, at de har overskud og har haft det i lang tid,« svarer Øyvind Breivik.

Til spørgsmålet hvorvidt det også gælder for det store opkøb af Aldi-butikkerne:

»Aldi-transaktionen var en ejendomstransaktion, som vi finansierede ved at låne penge i markedet, og eftersom flere af ejendommene nu er blevet solgt videre, har vi været i stand til at betale disse lån af. Transaktionen var derfor helt uafhængig af driften af Rema 1000 Norge-driften.«

Per Ingvar Olsen køber dog på ingen måder den forklaring. Han siger, at Reitan og Norgesgruppen har en masse selskaber under sig, der gør det svært at følge pengestrømmene.

Professoren understreger, at de norske dagligvarekæder sidder med andre kort på hånden end de danske. Eksempelvis er konkurrencen ikke lige så skarp i Norge, lige som de også  skulle klare det bedre økonomisk end de danske.

Derfor giver det mening for dem at ekspandere ud over landets grænser. Så har de større effekt på indkøb af varer og på markedet generelt, som man også kan se det med danske Salling Group.