Partiet, der var repræsenteret i Folketinget fra 1973-1999, lancerer nu et forsøg på at komme tilbage i Folketinget. Platformen er indtil videre en noget hjemmebrygget hjemmeside, frp.dk.
Kenneth Dambo, webdesigner og ejer af firmaet eConstruction.dk, er langt fra imponeret.
- Jeg bliver i et nostalgisk øjeblik taget tilbage til den spæde start af internettet i 1990'erne. De skarpe kontrast-farver, kasseopbygningen af indholdet, og 'klik her' links hører alt sammen fortiden til. Hjemmesiden er rodet, uoverskuelig, forvirrende, forældet og uprofessionel, siger Kenneth Dambo til bt.dk.
Og hvis man som potentiel vælger endelig finder frem til siden, vil det kræve et stykke arbejde, hvis man ønsker at finde frem til de politiske budskaber.
- Brugervenligheden er helt forfærdelig. Teknologien anvendt er lige så gammeldages som designet selv, siger Kenneth Dambo, og fortsætter:
- Menuen forsvinder, når man klikker sig videre fra forsiden, og man skal derfor lede efter tilbagelinket, der er tilfældigt placeret på de forskellige undersider. Klikker man på ”Politik” skifter farven, så gult bliver blåt og blåt bliver gult, og teksten på siden er skrævet med en stor font. Det føles mest af alt som at blive råbt direkte ind i ansigtet.
Han er ikke i tvivl om, at siden er lavet af en amatør, der ikke har fulgt den teknologiske udvikling siden 90'erne.
- Frp.dk er et fremragende eksempel på, hvordan man IKKE skal designe sin hjemmeside, hvis man ønsker at kommunikere effektivt, siger Kenneth Dambo, der ikke lægger skjul på, at der ville ske massive ændringer, hvis eConstruction.dk blev hyret til at hjælpe partiet med deres hjemmeside.
- Jeg ville starte med at fjerne den omgående. Så skulle der lægges en strategi for partiets online marketing, hvor formålet med markedsføringen bliver klarlagt.
- Derefter ville hjemmesiden blive udviklet baseret på et gennemtestet CMS med et simpelt og brugervenligt design, der ikke tager fokus fra budskabet. Det er afgørende, at systemet er optimeret til søgemaskinerne og kan integreres med de sociale medier, siger Kenneth Dambo til bt.dk.