Flere trafikforskere siger til bt.dk, at regeringens prestigeprojekt ikke vil fjerne trafikkaos - blot flytte det et andet sted hen.
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>- Betalingsringen vil mindske antallet af biler inde i selve København, men den løser bestemt ikke trængselsproblemerne i hele hovedstadsområdet. Det kan derimod gøre problemerne værre. For det er jo ikke kun i byen, folk holder i kø hver dag. Så man skubber bare problemerne længere ud, siger Harry Lahrmann, trafikforsker på Aalborg Universitet.
Han så hellere, at man indførte roadpricing i hele landet, da det vil få færre til at tage bilen, når de skal til dyre zoner som København.
Men der er ikke tid til at vente på roadpricing, mener Ninna Thomsen, sundhedsborgmester i København (SF):
- Vi kommer ikke uden om en betalingsring. I 15 år har vi fået at vide, at man vil have roadpricing i stedet for, men intet er sket. Nu er bilerne altså vokset os over hovedet; så vi kan simpelthen ikke vente længere. Som københavner oplever jeg, at vi er ved at sande til i biler. Det er tid til handling, og her er betalingsringen en god løsning.
Men en af landets førende trafikforskere mener ikke, at betalingsringen rammer det rigtige sted:
- Betalingsringen mindsker antallet af biler inden for betalingsringen, men de store trafikproblemer er i øjeblikket i højeste grad også udenfor; ved Hillerød, på Holbæk-motorvejen og på Køgebugt-motorvejen, og betalingsringen hjælper ikke en pind der, siger Oli B.G. Madsen, professor på DTU Trafik.