»Du er nummer 66 i køen.«

Sådan lyder det med høj sandsynlighed, hvis du ringer til Familieretshuset.

Familieretshuset erstattede den 1. april Statsforvaltningen og varetager sager om blandt andet separation, skilsmisse og ægtefællebidrag.

Men det kræver altså tålmodighed, hvis man vil igennem på deres telefon. Det tager nemlig tid. Lang tid.

Tirsdag har B.T. fire gange i løbet af dagen forsøgt at få kontakt til Familieretshuset via deres telefon.

Hver gang er vi blevet mødt af en meget lang ventetid.

»Den estimerede ventetid er 25 minutter. Du er nummer 64 i køen,« lød det klokken 8.50 tirsdag morgen.

Klokken 9.19 lød ventetiden på 21 minutter med en placering som nummer 66 i køen.

På hjemmesiden opfordrer Familieretshuset ellers til, at man på grund af den lange ventetid ringer mellem 8 og 9.30.

Efter den opfordrede ventetid klokken 10 lød det: 'Den estimerede ventetid er 23 minutter. Du er nummer 65 i køen.'

Senere så det endnu værre ud.

Klokken 12 var ventetiden 38 minutter med en placering som nummer 61.

1.700 opkald om dagen

Vicedirektør i Familieretshuset fortæller til B.T., at han er udmærket klar over, at folk sidder for længe ved telefonen og venter på at komme igennem.

»Vi kan kun beklage, at der er og har været ventetid på telefonen. I Familieretshuset er vi opmærksomme på problemet og tager det meget alvorligt. Vi vil rigtig gerne yde god service for borgerne, så det er langtfra tilfredsstillende,« siger vicedirektør Jesper Bach.

Han forklarer yderligere, at den lange ventetid især skyldes et øget pres fra borgere, der har spørgsmål omkring det nye system i forbindelse med skiftet fra Statsforvaltningen til Familieretshuset.

»Vi får også stadig opkald angående EU-sager, som ikke længere hører under Familieretshuset,« siger Jesper Bach.

Vicedirektøren fortæller også, at Familieretshuset siden januar har haft 400-500 ekstra opkald om ugen i forbindelse med, at Familieretshuset oprettede Enheden for prøvelse af ægteskab.

Enheden for prøvelse af ægteskab er en specialiseret enhed, der blev oprettet i starten af året, og som har til opgave at kontrollere par, hvor begge parter ikke er danske statsborgere og ikke har ret til tidsubegrænset ophold i Danmark.

Har du haft problemer med Familieretshuset? Så vil vi gerne høre fra dig på lope@bt.dk.

Jesper Bach oplyser også, at Familieretshuset i øjeblikket er i gang med at teste et nyt system, der skal gøre det nemmere for folk at få hul igennem.

»Familieretshuset arbejder målrettet på at finde løsninger for at hjælpe borgerne, og blandt andet er vi undervejs med et tilbud om at kunne bestille et opkald. Borgerne vil kunne vælge at blive ringet op på et bestemt tidspunkt og på den måde undgå at vente i telefonen. Vi er netop i disse dage ved at teste systemet, og jeg forventer, at det er oppe at køre snarest.«

I de første tre uger af april havde Familieretshuet cirka 1.700 opkald om dagen.

Det er 500 flere opkald end samme tidspunkt sidste år.

Jesper Bach oplyser, at Familieretshusets telefoner er bemandet med mellem 20 og 25 medarbejdere.