Hvorfor er udryknings-blink blå og ikke andre farver? spørger Torben Hald i Vissenbjerg og Kim Barren fra Fyn spørger, hvorfor Falck og politi bruger blå blink og ikke gule? SVAR:

Vi skal godt 40 år tilbage i tiden. Frederik Madsen, der er leder af Falcks museumsarkiv, har gravet i de gamle papirer om udryknings-signalerne historie.

Indtil 1963 brugte politiet grønne udrykningslys. Arbejdskøretøjer havde blåt lys og udrykningskøretøjer brugte gult lys. I cirka 30 år havde ambulancer og brandbiler brugt gule blinklygter, der kun kunne ses fremad og gult udrykningsflag. I slutningen af 50´erne blev trafikken tættere og udrykningssignalerne var ikke gode nok. Man kiggede på udlandet, hvor der blev brugt roterende, farvet lys. Så der blev lavet forsøg i Danmark med roterende blink i forskellige farver.

Og i 1963 kom der en ny udryknings-bekendtgørelse fra justitsministeriet. Den betød, at politi, ambulancer og redningskøretøjer nu skulle bruge blåt lys og arbejdskøretøjer gult lys.

Den blå farve blev valgt fordi det var den mindst brugte farve i trafikken. Det blev også besluttet at indføre de roterende blink, fordi advarselslyset nu skulle kunne ses fra alle sider.

Ved samme lejlighed forsvandt de gule udrykningsflag. Københavns Brandvæsen fik i 1963 de to første ambulancer med blåt, roterende blink på taget.

De blå blink har vundet indpas over det meste af verden som udryknings-signal. Der ses dog også variationer med røde blink eller røde og blå blink sammen.