Det er nu mere end 10 år siden Ferrari har vundet Formel 1-konstruktørmesterskab – den sidste titel kom i 2008 med Kimi Räikkönen​ og Felipe Massa. Og det er mere end otte måneder siden, teamet vandt et grandprix - Raikkonen i USA.

Det er ikke godt nok for et team, der har de største ressourcer i Formel 1. 2019-budgettet anslås til tæt på tre milliarder kroner, og Formel 1-teamet har omkring 1.000 ansatte. Det er tal, der er marginalt højere end hos Mercedes.

Den store forskel er bare, at tyskerne har vundet VM de sidste fem år i træk og hver eneste løb i 2019.

Hvad er der gået galt for Ferrari? I en kompleks sport som Formel 1 er der som altid en række faktorer.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

​Bilen

Ferraris 2019-model SF90 er rigtig god – og på enkelte baner også marginalt bedre end Mercedes' W10-model. Takket være den nyeste motorversion og lav vindmodstand var Ferrari'en rigtig stærk i Bahrain, Aserbajdsjan, Canada og her i Østrig.

Den vil af samme grund sikkert også være god i Belgien og Italien, men på alle andre baner er downforce vigtigere end hestekræfter og vindmodstand.

Og her er Mercedes i særklasse. Det tyske team har simpelthen bygget en bil, der passer bedre til de fleste baner. Eller omvendt: Ferrari F90 passer kun rigtig godt på et fåtal af 2019-banerne.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Teamet

Selvom Ferrari på flere baner har haft en bil, der var marginalt bedre end Mercedes, jagter man stadig den første 2019-sejr. Det skyldes blandt andet, at teamledelsen ikke altid er lige effektiv. Der bliver stadig lavet for mange små og store fejl, og det straffes hårdt, når konkurrenten er Mercedes' velorganiserede vindermaskine.

Op til sæsonstarten overtog Ferraris teknisk chef, Mattia Binotto, ledelsen af hele teamet, og det virker som en fornuftig løsning. Binotto er en dygtig leder, men chefskiftet kom for sent, og her midt på sæsonen er han stadig ved at få sin organisation på plads.

Og i Italien, hvor både Formel 1-fans og -presse utålmodigt venter på et gennembrud for Ferrari, er Binotto allerede kommet under pres.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Kørerne

Ferrari udskiftede op til denne sæson Kimi Räikkönen med unge Charles Leclerc. For Sebastian Vettel, der i alle sine Ferrari-år har været vant til en loyal og ikke vanvittigt hurtig andenkører i Ráikkónen, blev Leclercs ankomst et voldsomt wakeup-call.

Den unge monegasker udfordrede omgående Vettel, der svarede igen ved at gå et gear op. Men samtidig blev tyskerens fejlkvote, der i forvejen havde været alt for høj i de seneste år, ikke forbedret. Ferrari har med Leclerc kørt en kommende superstar i stilling, men samtidig har man sat Vettel under enormt pres. Räikkönen VAR forbi sidste salgsdato, men udskiftningen med Leclerc har foreløbig ikke givet bonus på point-kontoen: Efter Frankrigs Grand Prix i 2018 havde teamet 214 point – i år har de 198.

Det bliver heller ikke i år, Ferrari vinder VM.