KOMMENTAR

Julemanden kom til Huddersfield allerede den 20. december i år.

Den dag blev der nemlig offentliggjort en lille video på de sociale medier, hvor en mand iført en rød trøje og en sort hue lovede en gratis øl til alle de Huddersfield-tilhængere, der rejste med til udekampen mod Southampton den 23. december. En tur på 600 kilometer i alt.

Den mand var Mathias 'Zanka' Jørgensen, der sluttede den 14 sekunder lange video-hilsen med at give thumbs up til kameraet og dermed til de mange Huddersfield-fans.

Den gestus tænkte jeg lidt over, og derfor twittede jeg følgende for et par dage siden: Jeg er splittet på den her. God stil eller letkøbt måde at blive fanfavorit på?

Det afstedkom noget af en diskussion på min twitter-profil, og jeg må konstatere, at folk i alt væsentligt bakkede op om den danske Premier League spillers initiativ. Langt de fleste syntes, at det var ubetinget god stil, mens de færreste kunne følge min skepsis.

Der var dog nogle, som syntes, at tiltaget var lige lovligt selv-promoverende. Jørgensen opfordrede nemlig til, at man tog billeder af sig selv og uploadede dem under hashtagget #ZankaClaus. Her til er blot at sige, at de sociale medier ER selv-promoverende. I enhver form. Så lige præcis på det punkt er vi alle skyldige. Min twitter-profil er også sat i verden, så jeg kan promovere mig selv. Sådan er det.

Næ, den gode pointe omkring #ZankaClaus og de gratis øl er – som rigtigt mange også skrev til mig – at man kan mærke personen Mathias 'Zanka' Jørgensen inde bag ved videoen. Det er jo sådan, Zanka er. Han er faktisk en af de få spillere i Premier League, som dyrker interaktionen med fansene på de sociale medier. Jeg følger jo ham og de øvrige danskere i Premier League på twitter, og hvor man sagtens kan få den fornemmelse, at det er en robot, der styrer Kasper Schmeichels og Christian Eriksens kedsommelige profiler, så er det helt anderledes med Mathias Jørgensen.

Han skriver selv sine tweets. Med et personligt glimt i øjet. De andre skriver bare, at de er glade, når de får tre point og at de er glade for det, som i denne sammenhæng altid hedder amazing support.

Det er jo sådan i dag, at enhver professionel fodboldspiller er sit eget lille anpartsselskab, og man kan mene, at d’herrer Eriksen og Schmeichel er nået dertil, hvor deres selskab simpelthen ikke behøver den branding, som en offensiv tilgang til de sociale medier kan give. Men det har Mathias 'Zanka' Jørgensens engelske selskab til gengæld, for lige så kendt, den tidligere FCK-spiller er i Danmark, lige så anonym er han faktisk i England.

Han spiller godt nok samtlige minutter for et solidt præsterende oprykker-hold, men han har samme lave profil som folk som Lewis Dunk fra Brighton, Florian Lejeune fra Newcastle og Steve Cook fra Bournemouth. Han er en anonym forsvarsspiller på et anonymt midterhold.

 
Patrick Ludvigsen besøgte Mathias 'Zanka' Jørgensen i Huddersfield til en snak om skiftet til Premier League.
Vis mere

Men det er han i fuld gang med at ændre på. #ZankaClaus kampagnen har givet massiv omtale i de engelske medier og nåede sågar frem til New York Times under overskriften ”Jorgensen Gets the Beer in for Travelling Huddersfield Fans”. Huddersfield-supporterne kvitterede også ved at fremstille et særligt banner, hvor de fra endetribunen på St. Mary’s Stadium i fjerne Southampton takkede Zanka Claus for den specielle julegave. Reaktionerne fra tilhængerne på de sociale medier har ligeledes været aldeles overvældende.

I en tid, hvor mange engelske fans (med rette) føler, at topspillerne lever et liv langt, langt væk fra den almindelige tilhængers dagligdag, går en aktion som Mathias Zankas Jørgensens også lige i hjertet på folk. Fordi det var et ægte initiativ, som krævede noget tankevirksomhed og noget benarbejde fra manden selv. Hvad kan JEG mon gøre for at anerkende vores fans?

Således vil jeg runde af med skrive, at de mange reaktioner har fået mig overbevist. Hvis så mange mennesker er blevet så glade for et initiativ, der i øvrigt ikke har skadet nogen, så vil jeg også gerne salutere en mand, som jeg ellers af principielle og profesionelle årsager ikke er på kælenavn med.