Matt Dillon var vild med samarbejdet med Lars Von Trier, fortæller den danske instruktørs såkaldte second unit director, Anders Refn til BT:

»Det var meget lykkelige optagelser,« siger Anders Refn med et smil. Refn har lavet syv film som hjælpeinstruktør for den verdensberømte danske filmkunstner. Triers kommende film om seriemorderen Jack med titlen 'The House That Jack Built' er den ottende.

«Det er selvfølgelig altid strabadserende, at arbejde sammen med Lars, for han går altid ind i nyt land. Der er altid en masse æstetiske og tekniske ting, der skal løses. Men han har det skidegodt nu, og er ved at klippe filmen,« siger Refn i anledning af at Nordisk Film og Zentropa nu udsender det første billede af den amerikanske megastjerne Matt Dillon som massemorderen Jack i den kommende film.

Billedet viser den amerikanske stjerne som serimordere Jack i jakkesæt og slips, der kigger ud fra et plasticforhæng i et rum, hvor man kan ane nogle kødpakker og døde kroppe på hylderne bagved.
Scenen er filmet i den svenske ny Trollhättan, hvor Trier har lavet flere film tidligere sammen med Refn.

»Jeg var meget spændt på hvordan Matt Dillon ville fungere, for jeg synes han var lidt selvglad som ung. Men det klæder ham virkelig godt at have fået noget alder og noget dybde, og han spiller den meget komplicerede rolle som massemorder skide godt. Samarbejdet var helt friktionsløst og meget vellykket, og han var meget glad for at arbejde sammen med Lars og hele holdet. Ligesom Uma Thurman, Riley Keogh og Sofie Gråbøl også var,« siger Anders Refn, der fortæller, at 'The House That Jack Built' bliver en del mere tilgængelig end Von Triers forrige film 'Nymphomaniac', der varede fire timer i biografversionen. Og som indeholdt masser af tung symbolik samtidig med, at den var spækket med bizarre sexscener.

»Den bliver bestemt mere tilgængelig end Nymphomaniac. Det er en seriemorder-historie, som er ret barsk, men der er også meget humor i den, selvom det lyder mærkeligt. Lars' morbide humor knalder godt igennem,« siger Anders Refn.

Zentropas Plan for Triers kommende film er, at den skal have verdenspremiere på Cannes Film Festival til maj 2018, hvis de kan få den med i konkurrencen om de Gyldne Palmer.
Den franske filmfestival regnes for den vigtigste platform til resten af verden, og den danske instruktør har fået priser ved festivalen for 'Forbrydelsens Element', 'Europa' og 'Breaking The Waves'. I 2000 fik han endelig De Gyldne Palmer for 'Dancer In The Dark'.

»Der er jo folk der synes, at det nærmest er en skandale, hvis Danmark ikke har en film med i Cannes. Men det er ret svært at komme med. Nærmest som at vinde i Olympiaden, og det kan man jo altså ikke gøre hver gang,« siger Anders Refn til BT.