Lyt til artiklen
Der er ikke umiddelbart noget usædvanligt eller suspekt over, at kommunikationsfirmaer analyser politikere lyder det fra kommunikationsfolk. Politikerne kan også bruge det til deres fordel.

Kritikken af DSB fortsætter efter, at TV Avisen torsdag aften fortalte, at selskabet har brugt PR-bureauet Waterfront til udarbejde personlige profiler af en række politikere. Men ifølge kommunikationsfolk, er det ganske normalt, at firmaer undersøger det politiske landskab, og prøver at påvirke de politiske beslutninger. 

- Det er helt naturligt og accepteret, også politisk. Politikerne ved godt, hvad det er og bruger det jo også til at spille ind eller til at få viden. Der er ikke noget specielt suspekt i det, fortæller adm. direktør i Radius Kommunikation, Nicolaj Taudorf Andersen.

Samme melding lyder fra journalist og blogger Jarl Cordua, der tidligere har arbejdet som kommunikationsrådgiver hos blandt andet Dansk Industri.

- Det er fuldstændig almindelig praksis. Ethvert Public Affairs-bureau tilbyder det produkt, så det er der ikke noget ualmindeligt ved, siger han, og understreger, at der typisk er tale om en analyse af politikernes holdninger og ikke en psykologisk profil, som det blev fremstillet i TV Avisen. 

- Det er jo en interessentanalyse, det er ikke en psykologisk profil. Det er jo sådan noget man laver i amerikanske krimiserier, siger han.

TV Avisen kunne fortælle, at DSB hos Waterfront havde bestilt profiler af Magnus Heunicke (S), Kristian Pihl Lorentzen (V) Henriette Kjær (K), Per Clausen (EL), Anne Baastrup (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF).

Ikke et stort problem

Typisk indebærer analyserne, at kortlægge politikernes holdninger og hvor godt de står i partiet. Det er helt nødvendig, hvis man vil have en sag igennem.

- Almindeligvis når man laver den slags analyser og om en politisk sag kan komme igennem, er du nødt til at vurdere, hvilken gennemslagskraft politikerne har i deres folketingsgrupper. Det er det, der betyder noget for om du kommer igennem med sagen. Men du går jo ikke ind og ser på om han kan lide at drikke øl om fredagen. Du ser på om han har gennemslagskraft eller ej, og så er det lige meget, hvilken person han er, siger Nikolaj Taudorf Andersen, der mener, at sagen om Waterfront fremstiller et unødigt stort problem.

- Det er en del af aktivt at påvirke det politiske miljø og det politiske miljø bruger det også til at påvirke den anden vej. Det er en fin symbiose, og problemet med Waterfront-sagen er at det mystificerer noget, som i Danmark fungerer meget uproblematisk, siger han.