Terrortrusler bringer endnu engang snakken om et bilfrit indre by på bordet. Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har nu besluttet at undersøge mulighederne for at lukke en central del af Københavns bymidte af for biltrafik.

Det skal være sikkert at være borger i København. Og dem der ved mest om, hvordan det sikres bedst, er Politiets Efterretningstjeneste (PET). Det mener Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, der, med en ny sikkerhedsanbefaling fra PET, genoptager debatten om et bilfrit indre by i København.

Hvor det tidligere bundede i en ambition om at gøre København til en grønnere by, tager debatten nu afsæt i konkrete terrortrusler i lyset af de seneste angreb i byer som Nice og Barcelona. Men i modsætning til tidligere kan de se ud som om, det nu bliver en realitet at lukke bymidten af for biltrafik. I hvert fald, hvis det står til et rødt flertal i Borgerrepræsentationen.

»Det er én af flere mulige løsninger på at terrorsikre København. I Danmark er det PET og politiet, der er sikkerhedsmyndighed. De retter henvendelse til os og siger, at der skal sikres på en given måde. Og det retter vi os så efter,« siger Morten Kabell.

Konkret rettede PET henvendelse til Københavns Kommune tilbage i starten af juni på baggrund af en aftale mellem de to parter om udredelse af en sikkerhedsvurdering af København.

I vurderingen fremgår det, at PET konkret anbefaler etablering af »hastighedsdæmpende foranstaltninger« ved Tivoli, Strøget, Rådhuspladsen, Nyhavn, Kongens Nytorv, Amalienborg Slotsplads, Langelinje, Hovedbanegården og Nørreport Station.

Men selvom det ikke konkret vurderes, at en bilfri bymidte er vejen til en sikker by, er det en af de anbefalede løsninger, der henover de næste måneder skal tages en beslutning om. Og med udsigt til en grønnere bymidte i slipstrømmen på et sikrere København, kan det være oplagt at lukke den del af København, der kaldes middelalderbyen – Københavns ældste bydel.

Ifølge Morten Kabell er terrortruslen hovedmotivet for at anbefale en »permanent løsning, der gør det muligt at lukke middelalderbyen for biltrafik«. At det samtidig vil indfri hans tidligere ønske om det samme, er kun et gode på en »trist baggrund«.

»Der er ingen tvivl om, at man lige så godt kan slå to fluer med et smæk. Selvfølgelig skal vi få det bedste ud af det. Også så vi ikke skal bruge penge unødigt. Men det er en anden diskussion, for det her handler om sikkerhed,« siger han.

Diskussionen kan dog lige så godt tages nu, så en holdbar løsning kan findes. Og ifølge Lars Weiss fra Socialdemokratiet er det da heller ikke udelukket, at en bilfri bymidte netop er en holdbar løsning.

»Det er jo et spørgsmål om, hvorvidt terrortruslen er permanent eller ej. Og er den det, skal vi lave en løsning, der svarer til det. Vi har aldrig været afvisende overfor at lukke enkelte veje af, og der er områder i byen, hvor man, uagtet terrortrusler, med fordel kan lukke af. Så tanken er bestemt ikke fjern for os,« siger han.

Det er det heller ikke for partiet Alternativet, der står til at komme ind med omkring 10 procent af stemmerne til det kommende kommunalvalg. Det viste en måling i slutningen af juni i Berlingske. De går ligesom Enhedslisten, Radikale og SF ind for en lukning af middelalderbyen. I målingen stod de fire partier til at få halvdelen af stemmerne. Og hvis Socialdemokraterne er positive overfor muligheden, ligger en bilfri bymidte måske ikke så fjern.

Sådan skal det dog ikke gå, hvis det står til Venstre, der er åbne overfor at kigge på, hvordan København kan sikres bedre, men ikke overfor en lukning af middelalderbyen.

»Vi skal se på farlige veje og cykelstier. Men af hensyn til beboere, handlende og offentlige instanser, nytter det ikke noget at lukke det af og sige, at alle må komme på elcykel. Man har et ansvar som hovedstad, og folk skal kunne komme frem,« siger Cecilia-Lonning-Skovgaard.

Der foreligger lige nu tre mulige løsninger, som politikerne planmæssig skal tage endelig stilling til i 2018. Det forventes, at det samlet vil koste mellem 80 og 120 millioner kroner at terrorsikre København.